To studerende fra Oregon, USA, havde tilsyneladende fundet en fed fidus; de indleverede defekte kinakopier af iPhones til Apple, hvorefter selskabet takket være garantien sendte spritnye ægte iPhones tilbage. Det lykkedes faktisk de to studerende at gennemføre svindelnummeret 1.493 gange, hvilket betyder, at de fik udleveret iPhones for omkring 5,9 millioner kroner. Den amerikanske stat har netop anlagt sag mod de to studerende.
Ifølge CNBC forklarer de anklagede sig med, at de ikke vidste, at telefonerne var falske. De fik tilsendt telefonerne fra en bekendt i Kina, som også skulle modtage de nye, ægte modeller retur. Den bekendte indbetalte så en del af overskuddet til de studerendes familier i Kina.
Jamen … hvordan Apple?
Nu kan man så med rette spørge sig selv, hvorfor Apple ikke opdagede at telefonerne var falske, når de blev indleveret. Men da telefonerne var defekte og ikke kunne tændes, kunne de ansatte i butikken ikke fastslå at de var falske – og selv om Apples teknikere senere var i stand til at fastslå, at telefonerne var falske, så udleverede de alligevel nye, fungerende modeller.
Hverken Apple eller de to studerende har ønske at udtale sig om sagen.
Dømmes de anklagede for snyderiet, kan de risikere fængsel i op til 10 år.