Polestar 2 er på vej til Danmark, men i Norge og Sverige har den kørt på vejene et stykke tid – og et svensk investeringsselskab ved navn Kapatans Partners AB søger i øjeblikket “interessenter” for at lede an i et massesøgsmål mod Polestar Norge, fortæller websitet Bilbransje24.no.
Baggrunden er påstået vildledning i forholdet til batteriets ydelse. Polestar har tidligere på sin hjemmeside fortalt, at Polestar 2 har en rækkevidde på 470 kilometer, så man kan “køre fra Oslo til Hemsedal og hjem igen med god margin”.
Det har dog vist sig ikke at stemme. Selv om bilens officielle WLTP-tal siger 470 kilometer, er rækkevidden ikke lige så god i praksis. Derfor blev Hemsedal byttet ud med byen Norefjell, der skærer mere end 200 kilometer af turen tur/retur.
Men indtil det blev gjort, mener Kapetans altså, at Polestar Norge brød markedsføringsloven ved at give vildledende oplysninger. Derfor bør de personer, der har købt bilen inden Hemsedal blev til Norefjell have erstatning, mener selskabet.
Kapetan har regnet ud, at det omfatter omkring 3.500 norske Polestar 2-ejere og de forventer, at køberne kan få omkring 15 procent af bilens pris tilbage – da bilen i gennemsnit koster 500.000 norske kroner, er det altså 75.000 norske kroner. Kapetan har sendt brev ud til norske Polestar-kunder for at få dem med i gruppesøgsmålet.
Det norske Forbrukertilsynet bekræfter, at det kan være et brud på markedsføringsloven:
– Det ville være vildledende og en overtrædelse af markedsføringsloven at give urigtige og overdrevne løfter. Dette gælder også for rækkevidden af elbiler. Hvis tallet i markedsføringen er baseret på visse antagelser, f.eks. en standard, der kun er korrekt under visse betingelser, skal dette gøres klart, skriver sektionsleder Tonje H. Drevland i Forbrukertilsynet til Tek.no.
I slutningen af marts begyndte Polestar at modtage bestillinger i Danmark. Det er fortsat uklart præcis hvornår Polestar 2 kan leveres til danskerne, men prøvekørsler tilbydes fra maj måned.