ElbilerTophistorie

Syntetisk brændstof er ikke løsningen

Syntetisk brændstof er slet ikke den gyldne løsning, som mange håber på, mener det tyske Fraunhofer institut.

Syntetisk brændstof får smæk i en ny rapport fra det tyske institut Fraunhofer ISI. Mens e-brændstoffet af nogle ses som en ‘gylden løsning’ på CO2-problemet, er det også blevet kritiseret for at være en kompliceret, ineffektiv og dyr løsning. I rapporten erklærer Fraunhofer sig enig med kritikken.

Den magtfulde tyske bilindustri er ellers, med Porsche i spidsen, en varm fortaler for e-brændstof. Så sent som i sidste uge fik Tyskland undtaget biler, der kører på syntetisk brændstof, fra et EU-forbud mod salg af fossilbiler.

 

I Fraunhofers rapport beskyldes e-brændstoffet for at kræve store mængder vedvarende energi. Den globale produktion af elektricitet skal næsten fordobles sammenlignet med i dag, hvis der skal fremstilles nok e-brændstof i 2050, hævdes der i rapporten. Ineffektiviteten nævnes også som et vigtigt argument:

“Tabene i konvertering er enorme, og alternativer som elektrificering er op til fem gange mere effektive med hensyn til elforbrug,” skrives der i rapporten.

 

Desuden frygter Fraunhofer, at syntetisk brændstof bliver for dyrt. Instituttet nævner en literpris, der i værste fald kan overstige 30 kroner. Et argument, der tidligere er blevet fremført af nonprofit-organisationen Transport & Environment (T&E).

Syntetisk brændstof udleder samtidig både partikler og nitrogenoxider under selve forbrændingen. Ligesom forbrændingsmotorer har elendig effektivitet sammenlignet med elektriske motorer. Det betyder, at en stor del af den anvendte energi spildes i form af varme.

Martin Wietschel, der er professor og leder af energiteknologiafdelingen og energisystemer hos Fraunhofer ISI, konkluderer derfor, at bilindustrien har brug for et klart signal om, at elbiler er fremtiden. Satsninger på andre løsninger, risikerer at få virksomheder til at miste fokus.

 

Rapporten fra Fraunhofer ISI kan læses her. Den er på tysk.

Hvad er syntetisk brændstof?

Et kollektivt navn for forskellige typer lavemissionsstatninger for fossile brændstoffer, der kan bruges i almindelige forbrændingsmotorer. Syntetisk brændstof (også kaldet elektrobrændstof, electrofuele-fuel)) er flydende brændstof – eller nogle gange gasformigt brændstof, dannet af syntesegas også kaldet syngas. Syntesegassen er en blanding af carbonmonoxid og hydrogen. 

Man kan anvende overskudselektriciteten fra vindmøller til først af lave syntesegas og dernæst syntetiske brændstoffer ifølge forskere fra DTU. En proces, der går under navnet Power-to-x. Den danske stat satser stort på Power-to-x.

 

(Kilde: Wikipedia)

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.