Mange af dem, der endnu ikke har set lyset i elbiler, sætter deres lid til syntetisk brændstof, e-fuel . Men teknologien er tidligere blevet kritiseret for at være ineffektiv, og e-brændstoffer er måske overhovedet ikke “klimaneutrale”.
Det hævder i hvert fald organisationen Transport & Environment i en ny rapport , der er blevet offentliggjort i dag.
Når EU i 2035 forbyder salg af ikke-CO2-neutrale personbiler, forsvinder både benzin og dieselbiler fra forhandlerne. Men en tilføjelse til EU-reglerne, der blev lavet i marts, betyder, at forbrændingsbiler, der kører på syntetisk brændstof, ikke forbydes.
Samtidig har EU for nyligt besluttet, at syntetiske brændstoffer ikke behøver at være helt klimaneutrale. De skal blot leve op til en 70 procents reduktion af drivhusgasemissioner, sammenlignet med fossile brændstoffer.
Det betyder, fortæller Transport & Environment, at biler der kører på syntetisk brændstof vil udlede næsten fem gange mere kuldioxid end elbiler: 61 gram pr. kilometer, sammenlignet med 13 gram.
Illustration: Transport & Environment. Biler, der kører på e-fuel, vil også udlede nitrogenoxider, kulilte og ammoniak i modsætning til elbiler. Og ifølge rapporten skal der store mængder elektricitet til for at producere brændstoffet. En pointe, der tidligere er blevet påpeget af det tyske Fraunhofer institut.
For at blive fuldstændig klimaneutralt skal e-brændstoffet produceres med vedvarende elektricitet. Samtidig skal den kuldioxid, der frigives, opfanges fra atmosfæren, noget der er dyrt og kompliceret.
– Det er overraskende, at e-fuel-lobbyen i årevis har talt om, hvor rene deres brændstoffer er. Men nu kan de pågældende krav pludselig ikke opfyldes, siger Friederike Piper, e-mobilitetsekspert hos T&E, i en meddelelse.
Læs også: Syntetisk brændstof er ikke løsningen .