Det er knapt ti år siden at Google Glass blev præsenteret, men det er stadig ikke lykkedes at fremstille en intelligent brille, der er blevet en kommerciel succes. Det stopper dog ikke kinesiske TCL, der netop har præsenteret deres TCL Leiniao AR-brille, der kombinerer augmented og virtual reality. Det skete på CES-messen i Las Vegas.
Dermed kommer TCL til at kæmpe om hyldeplads med Facebook, der nu hedder Meta. Sammen med Ray-Ban lancerede Zuckerberg og kompagni smartbrillen Ray-Ban Stories i september måned. Men også med Apple, der ifølge stædige rygter stadig arbejder på en kombineret augmented og virtual reality brille.
Indtil videre er TCL Leiniao AR-brillen blot en prototype. Selskabet er stadig ved at finde ud af væsentlige detaljer, så som hvordan brugergrænsefladen skal fungere, og hvilke typer tjenester og apps der giver mening. Men der skal også tages hensyn til privatlivets fred, så TCL kan undgå den kritik som ramte både Google Glass og (ikke mindst) Ray-Ban Stories.
De smarte briller fra TCL har et binokulært mikro-LED farvedisplay, der bruger optisk bølgeleder-holografiteknologi til at vise information og billeder. Teknologien bruges også af Oppo, som for nylig præsenterede sin Air Glass-brille.
Herhjemme er TCL primært kendt for sine fladskærme, der blandt andet sælges hos en række elektronikkæder. TCL er angiveligt verdens tredje største tv-producent.
På CES-messen viste selskabet også mobiltelefoner, tablets og bærbare computere, så noget tyder på, at TCL i fremtiden vil satse langt større end fladskærme.
Herunder en to minutter lang video, hvor du kan se TCL præsentere deres Leiniao AR-brille.