TeknologiTophistorie

Techgiganterne skal tvinges til at betale ved svindel

Forbrugerrådet Tænk vil gøre techgiganter ansvarlige for digital svindel og styrke forbrugernes rettigheder.

Forbrugerne står ofte alene, når de bliver udsat for digital svindel, men det kan snart ændre sig. Forbrugerrådet Tænk foreslår, at store techplatforme som Facebook og Google skal tage ansvar og kompensere forbrugere, der bliver snydt via deres tjenester. Det er en del af et nyt udspil med 20 konkrete forslag, der skal skabe en tryggere digital hverdag.

Bliver du ramt af svindel på sociale medier, står du i dag ofte tilbage med tabet eller afhængig af din bank for erstatning. Med Forbrugerrådet Tænks forslag vil ansvaret flytte sig til platformene, der tjener penge på de annoncer, som ofte er årsagen til svindlen. Det kan give dig som forbruger bedre muligheder for at få erstatning uden at skulle kæmpe mod både svindlere og banker.

 

– Som forbrugere bør vi kunne stole på, at platforme som Facebook tager ansvar for de annoncer, de viser. Når svindel sker, er det rimeligt, at de kompenserer de ramte forbrugere, siger Winni Grosbøll, direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Digital svindel rammer tusindvis af danskere

Ifølge Justitsministeriet blev næsten 190.000 danskere udsat for digital svindel i 2023, og Facebook er blandt de platforme, hvor svindlen florerer mest. Forbrugerne møder ofte falske annoncer med lokkende tilbud om investeringsgevinster eller stærkt nedsatte varer, som viser sig at være fup.

 

Med det nye forslag vil platformene ikke bare få ansvar for at fjerne svindelindhold hurtigere, men også for at dække økonomiske tab for ofrene.

20 konkrete forslag til regulering af techgiganter

Forbrugerrådet Tænks forslag rækker ud over digital svindel. De foreslår også:

  • Mere gennemsigtighed, så du ved, hvem der står bag annoncer og betalt indhold.
  • Bedre kontaktmuligheder til platforme, så du kan få hjælp fra en rigtig person og ikke kun en chatbot.
  • National overvågning af sociale medier for at forhindre skadeligt indhold og svindel.

Med forslaget håber Forbrugerrådet Tænk at gøre den digitale hverdag tryggere for forbrugere. Techgiganternes produkter er blevet en uundgåelig del af vores liv, men det bør ikke ske på bekostning af sikkerhed og rettigheder.

 

– Som forbrugere kan vi ikke bare fravælge digitale tjenester, når der opstår problemer. Derfor er det afgørende, at vi styrker beskyttelsen og holder platformene ansvarlige for det indhold, de lægger plads til, siger Winni Grosbøll.

Med de 20 forslag ønsker Forbrugerrådet Tænk at sætte en ny standard for, hvordan techgiganter håndterer deres ansvar. Det kan betyde, at du som forbruger i fremtiden står stærkere, når du færdes i den digitale verden.

De 20 forslag fra Forbrugerrådet Tænk kan læses her.

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.