Det er næppe en overraskelse, at der bag den resterende rækkevidde på instrumentbrættet, ligger en relativt kompliceret beregning. Det løfter Tesla selv sløret for.
Selve regnestykket udformning står hen i det uvisse, men Tesla har nu i et opslag på X afsløret, hvor mange elementer der tages højde for, når de skal beregne hvor langt du endnu kan køre. Se hele listen nedenfor.
Disse elementer indgår i beregningen af rækkevidden i en Tesla
- Vindstyrke og retning
- Højdestigning
- Trafikhastigheden
- Gennemsnitlig acceleration/deacceleration
- Udendørs temperatur
- Luftfugtighed og tryk
- Solmængde og skydække
- Batteri % ved start
- Batteritemperatur ved start
- Bilens samlede vægt
- Rullemodstand
- Aerodynamisk luftmodstandskoefficient
- Klimaanlæggets forbrug
- Bilspecifikt energiforbrug (cykelanhænger, trailer mv.)
- Batteri forkonditionering
Flere ting på listen er kommet med, efterhånden som Tesla har softwareopdateret deres biler. I en opdatering sidste år blev information om vind, luftfugtighed og udendørs temperatur tilføjet. Senere hen blev information om rullemodstand på baggrund af dæktryk så tilføjet.
Det er derfor ikke urealistisk at beregningerne bliver endnu bedre med tiden.
Netop rækkevidde er et parameter, hvor Tesla oftest render fra konkurrenterne. Uanset om vi snakker sommer- eller vinterkørsel.
Vi har fornyligt taget et kig på Tesla Model 3 i den nye udgave. Du kan se hvad vi synes om nyhederne i den opdaterede model her.