Den amerikanske myndighed NHTSA har sat lup på Tesla autopilot-systemet. Det sker på baggrund af, at der 11 gange på få år er sket ulykker, hvor Tesla-biler kolliderede med parkerede udrykningskøretøjer på ulykkessteder. Siden 2018 er en person blevet dræbt og 17 blevet såret i sådanne situationer, skriver Reuters.
I alle tilfældene har enten autopilot eller Traffic-Aware Cruise Control været aktiveret. Undersøgelsen gælder systemerne, der er installeret i samtlige Teslas modeller – Model S, 3, X og Y – produceret mellem 2014 og 2021.
Foreløbige undersøgelser tyder på, at autopiloten kan have svært ved at opdage eksempelvis advarselslamper, pile der viser kørselsretningen og kegler, der er sat op for at omdirigere trafikken ved et ulykkessted.
NHTSA har tidligere undersøgt Tesla autopilot, men afsluttede i 2017 sagen uden at gøre indsigelser. Den nuværende granskning kan i værste fald risikere i en tilbagekaldelse eller begrænsinger på, hvordan, hvornår og hvor autopiloten må aktiveres.
Inden der kan kræves en tilbagekaldelse skal undersøgelsen dog først opgraderes til en ingeniøranalyse. Denne to-trins-proces tager ofte et år eller mere, skriver Reuters.
Tesla har endnu ikke reageret på udmeldingen, men Elon Musk har ved flere lejligheder forsvaret autopiloten. I april måned skrev han på Twitter, at “Tesla med autopilot aktiveret nu nærmer sig 10 gange lavere risiko for ulykke end et gennemsnitligt køretøj”.
NHTSA skriver i en erklæring, at ser indtil videre ikke eksisterer biler, der reelt er selvkørende. “Som med alt udstyr i biler skal bilister bruge systemerne korrekt og ansvarligt,” skriver de videre.
Tesla opdaterer løbende deres autopilot og kræver, at føreren er aktiv og har opmærksomhed på vejen.
NHTSA, National Highway Safety Bureau, er et trafiksikkerhedsagentur der blev grundlagt i 1970 for at reducere antallet af trafikulykker og redde menneskeliv.