Teslas prisnedsættelser har siden årsskiftet haft en jordskævseffekt på bilsalget herhjemme. Ikke bare nyregisteringer, hvor Tesla Model Y kører fra alle andre, men også på brugtbilsmarkedet. Ligesom flere konkurrenter har valgt at følge med, for at beholde markedsandele.
Prisnedsættelser på op til 170.000 kroner kan måske overraske, men har man læst Teslas såkaldte Master Plan burde man have været forberedt.
– Vores mission hos Tesla er at fremskynde overgangen til bæredygtig energi. Vores første Master Plan satte en klar vej til at nå denne mission, ved at gå fra lavvolumen og højpris-produkter til massevolumen og overkommelige køretøjer, siger Maria Lantz fra Tesla i en mail til iNPUT. Hun fortsætter:
– I dag gør vi vores Performance-modeller mere overkommelige i Danmark for yderligere at understøtte massificeringen af elektrisk mobilitet. Vi gør dette uden at gå på kompromis med det, der gør Tesla-biler specielle: en omfattende suite af standardudstyr, segmentledende specifikationer og ubegrænset adgang til Teslas økosystem (Tesla-app, Supercharger-netværk, Over-the-air softwareopdateringer, mobiltjeneste).
Den tredje del af Teslas Master Plan blev offentliggjort så sent som i sidste uge. Den kan læses her i sin fulde længde. Det er en omfattende artikel på 41 sider, der går i detaljer om, hvordan verden kan fjerne fossile brændstoffer. Målet er en bæredygtig global energiøkonomi gennem forbrugerelektrificering, bæredygtig elproduktion og energilagring.
Maria Lantz forklarer også, hvordan Tesla økonomisk kan forsvare, at sætte priserne så kraftigt ned:
– Siden introduktionen af Model 3 og Model Y Performance er vores produktionskapacitet skaleret og forbedret eksponentielt, hvilket giver os mulighed for at lave det bedste produkt til en brancheførende pris, forklarer Maria Lantz.
Læs mere om de nye prisnedsættelser: