Tesla er langt fra den største bilproducent i verden, men når det kommer til teknologi, er den amerikanske opkomling flere år foran store konkurrenter som VW og Toyota. Det er konklusionen efter at Nikkei Business Publications har fået en række ingeniører til at dissekere en Tesla Model 3.
En enhed i bilen skiller sig i særdeleshed ud, skriver Asian Review , nemlig Teslas centrale kontrolenhed, kendt som Hardware 3 eller ”self driving computer”. Modulet blev introduceret sidste forår og er installeret i alle nye Model 3, S og X. Modulet er udrustet med to AI-chips, som er udviklet af Tesla selv og enheden styrer bilens selvkørende egenskaber såvel som det avancerede infotainment-system.
En overrasket japansk ingeniør fra en “stor japansk bilfabrikant” tog, ifølge mediet, et kig på computeren og udbrød “den kan vi ikke lave”.
Hardware 3-modulet (foto: Nikkei xTech). Moduler som Hardware 3 regnes af branchen for at være hjertet i fremtidens mere autonome biler, der kræver store databeregninger. Men industrien forventer ikke at kunne bygge dem tilfredsstillende inden 2025. Det, konkluderer mediet, betyder, at Tesla er mindst seks år foran rivalerne.
Asian Review spekulerer i, at der principielt ikke er noget der forhindrer hverken Toyota, VW eller en helt tredje i at investere massive ressourcer i udviklingen af en lignende computer. Men ifølge den japanske ingeniør er det ikke teknologiske udfordringer, der stopper konkurrenterne, men derimod frygten for, at computere som Teslas vil forælde dele af forsyningskæden, som de har dyrket gennem årtier.
Sådanne systemer reducerer antallet af elektroniske kontrolenheder eller ECU’er drastisk i biler. For leverandører, der er afhængige af disse komponenter, og deres ansatte, er dette et spørgsmål om liv og død.