Når vi hver måned fortæller om antallet af nye elbiler i Danmark, er der et stort mørketal, vi ikke kender til. Længe har det nemlig været en fidus at importere en “brugt” Tesla fra Tyskland. En finte på tyskernes bonus på elbiler betyder, at tyskerne kan sælge elbiler videre med fortjeneste efter seks måneder – og mange danskere har derfor købt en (meget lidt) brugt Tesla fra Tyskland.
Alene i marts måned i år kom der 800 Tesla Model 3 og Model Y til landet på den måde. Men hvis det står til den tyske regering, bliver der snart sat en stopper for finten.
– Elbiler bliver mere og mere populære og har ikke længere brug for statsstøtte i den nærmeste fremtid, siger Robert Habeck, Tysklands energi- og økonomiminister.
Derfor vil han sænke – og på sigt helt udfase – den gunstige bonus på elbiler. Forslaget lyder, at bonusen for elbiler der koster mindre end 40.000 euro skal sænkes fra 6.000 til 4.500 euro. For elbiler, der er dyrere end 40.000 euro, skal bonusen sænkes fra 5.000 til 3.000 euro.
Elbiler der koster mere end 45.000 euro vil slet ikke være begunstiget med bonus i fremtiden. Planerne, der forventes indført til jul, inkluderer også et fuldstændig stop for bonus til plugin-hybrider.
På et år er antallet af solgte elbiler i Tyskland blevet fordoblet. Omkring 14 procent af nye indregistreringer af biler i Tyskland er rent elektriske. Herhjemme er andelen på 16 procent. Altså uden de importere “brugte” biler …
Hvor tyskerne får en bonus, har vi en anden tilgang herhjemme. Her kan elbiler til under 400.000 kroner købes uden afgifter, mens afgiften på dyrere elbiler er lavere end på fossilbiler.