ElbilerTophistorie

Tesla indfører 48 volt, Ford-chef jubler

Tesla vil aflive 12 volt systemet i biler til fordel for 48 volt. Det er godt for industrien, jubler Ford-chefen på X.

Det er længe siden, at biler gik fra at bruge 6-volts anlæg til nutidens 12 volt. Men snart kan det være tid til at tage det næste skridt, nemlig 48 volt. Det mener i hvert fald Tesla, der i et forsøg på at få konkurrenterne med på ideen, har valgt at dele en guide til, hvordan systemet fungerer, og hvordan det kan implementeres.

Det vækker begejstring hos blandt andet Ford. “Fantastisk for bilindustrien,” skriver Ford-chef Jim Farley i en kommentar på X (tidligere Twitter).

 

Tesla har faktisk allerede taget 48 volt arkitekturen i brug. Den nye Cybertruck bruger det til al bilens elektronik. 48 volts systemer har tidligere været brugt i hybrider og til individuelle komponenter, men funktioner som motorer til vinduer og infotainmentsystemer har brugt 12 volt.

Fordelen ved 48 volt er, at komponenterne er lettere, men også billigere. Med højere spænding kan kablerne nemlig gøres tyndere. Det er en stor fordel til moderne elbiler, der i sagens natur indeholder mere og mere elektronik.

 

Et systemskifte kræver dog, at underleverandørerne også skifter, og det kan tage tid. Et benspænd som Tesla er kommet forholdsvis let udenom, da selskabet udvikler mange af sine egne komponenter.

Som Jim Farley skriver, er et systemskifte godt for bilbranchen. Om det også vil komme forbrugerne direkte til gode ved lavere priser, må tiden vise.

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.