Det er længe siden, at biler gik fra at bruge 6-volts anlæg til nutidens 12 volt. Men snart kan det være tid til at tage det næste skridt, nemlig 48 volt. Det mener i hvert fald Tesla, der i et forsøg på at få konkurrenterne med på ideen, har valgt at dele en guide til, hvordan systemet fungerer, og hvordan det kan implementeres.
Det vækker begejstring hos blandt andet Ford. “Fantastisk for bilindustrien,” skriver Ford-chef Jim Farley i en kommentar på X (tidligere Twitter).
Tesla har faktisk allerede taget 48 volt arkitekturen i brug. Den nye Cybertruck bruger det til al bilens elektronik. 48 volts systemer har tidligere været brugt i hybrider og til individuelle komponenter, men funktioner som motorer til vinduer og infotainmentsystemer har brugt 12 volt.
Fordelen ved 48 volt er, at komponenterne er lettere, men også billigere. Med højere spænding kan kablerne nemlig gøres tyndere. Det er en stor fordel til moderne elbiler, der i sagens natur indeholder mere og mere elektronik.
Et systemskifte kræver dog, at underleverandørerne også skifter, og det kan tage tid. Et benspænd som Tesla er kommet forholdsvis let udenom, da selskabet udvikler mange af sine egne komponenter.
Som Jim Farley skriver, er et systemskifte godt for bilbranchen. Om det også vil komme forbrugerne direkte til gode ved lavere priser, må tiden vise.