ElbilerTophistorie

Tesla kører fra alle i stor vinter-rækkeviddetest

Tesla Model S satte rekord i ny stor norsk rækkeviddetest, men der blev også sat rekord i tab af rækkevidde. Se resultaterne her ...

Norsk Automobil Forbund har gennemført sin årlige vinter-rækkeviddetest af elbiler – og den bød på flere rekorder. Tesla Model S kørte 530 kilometer i såkaldt vintervejr og det er rekord. Men testen bød også på rekorder i tab af rækkevidde.

Sidste vinter kørte Tesla Model 3 LR Dual Motor 521 kilometer i vintertesten. Den rekord blev slået af Model S Standard, med 530 kilometer på kilometertælleren, efter at bilen var kørt helt tør for strøm. Sidste år lå temperaturen mellem 0 og minus ti grader, mens det i år var lidt koldere med temperaturer mellem 0 og minus 19 grader.

 

– Det er imponerende, og rækkeviddetabet er pæne 16,4 procent i forhold til den officielle rækkevidde, siger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgiver i NAF.

Selvom Tesla S kørte længst, var det ikke den, der kom tættest på den angivne rækkevidde (WLTP). Det var en langt billigere bil, der gjorde det, nemlig Maxus Euniq6. Den kørte 10,45 procent kortere end det, der står i salgsmaterialet.

 

Skoda dumper igen, igen …

Dette er den fjerde vintertest, NAF foretager. Historien viser en afvigelse fra det officielle interval mellem fire og 32 procent. I årets test var der fire biler, der klarede sig dårligere, end hvad der hidtil har været den største afvigelse i rækkevidde. Mercedes EQE 300, Skoda Enyaq Coupe RS, Toyota bZ4x 2WD og Hongqi e-HS9 havde mere end 32 procent kortere rækkevidde i årets vinter-rækkeviddetest.

Det er anden gang i træk, at Skoda Enyaq gør sig uheldigt bemærket. Sidste år var der stor palaver efter vintertesten, der viste, at kulden barberede knapt 32 procent af rækkevidden.

Læs også: Skoda Enyaq iV80 dumper vintertest – igen.

 

I alt deltog 29 elbiler i årets rækkeviddetest. Herunder kan du se resultaterne:

#ModelWLTP-rækkeviddeOpnået rækkeviddeForskel
1Tesla Model S 634 km530 km-16,40%
2Mercedes EQE 300614 km409 km-33,39%
3BMW i7 xDrive60595 km424 km-28,74%
4Nio ET7580 km434 km-25,17%
5BMW i4 eDrive40565 km434 km-23,19%
6Tesla Model X Plaid543 km444 km-18,23%
7Nissan Ariya 2WD533 km400 km-24,95%
8Volkswagen ID.5 Pro526 km378 km-28,14%
9Byd Han521 km406 km-22,07%
10Honqi E-HS9 Prototype 120 kWh515 km389 km-24,47%
11Skoda Enyaq Coupe RS510 km338 km-33,73%
12Toyota bZ4X 2WD503 km323 km-35,79%
13Voyah Free501 km391 km-21,96%
14Hongqi E-HS9465 km303 km-34,84%
15Kia Niro EV460 km343 km-25,43%
16Tesla Model Y455 km337 km-25,93%
17Hyundai Ioniq 5 4WD454 km345 km-24,01%
18Mercedes EQB 250 452 km334 km-26,11%
19MG ZS Long Range440 km352 km-20,00%
20JAC e-JS4433 km323 km-25,40%
21BMW iX1428 km337 km-21,26%
22Renault Megane Electric428 km318 km-25,70%
23MG4425 km338 km-20,47%
24Kia EV6 GT424 km349 km-17,69%
25Byd Atto 3420 km311 km-25,95%
26Volkswagen ID. Buzz408 km310 km-24,02%
27MG5380 km313 km-17,63%
28MG Marvel R370 km308 km-16,76%
29Maxus Euniq 6354 km317 km-10,45%
Kilde: NAF

 

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.