Det er almen viden, at lithium-ion batterier og kulde ikke komplimenterer hinanden særlig godt. Men præcis hvordan og hvor meget kulden påvirker batterierne, afhænger af bilmodellen. Derfor har det finske magasin Tekniikan Maailma begivet sig ud i Laplands vinterkulde med ti elbiler.
Bilerne blev kørt i temperaturer, der lå på omkring minus 20 grader celcius og de opførte sig meget forskelligt, når batteriet nåede bunden. Alle bilerne blev kørt til batteriet var helt tømt.
– Den voldsomme kulde har en effekt, men i det udfordrende vejr var nogle af bilerne stadig i stand til at levere rigtig god rækkevidde, mens andre stoppede uventet, siger Lauri Ahtiainen, der var ansvarlig for testen.
De ti elbiler, der var med i testen var:
- BMW i5 eDrive 40 M Sport
- BYD Dolphin Comfort
- Honda e:Ny1 Advance
- Hyundai Kona Electric 65 kWh Premium
- Jeep Avenger 54 kWh Summit
- Kia EV9 1st Edition GT-Line AWD 6P Relax
- MG 4 Luxus
- Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
- Volkswagen ID.7 Pro Elegance 77 kWh
- Volvo EX30 Twin Ultra
Tekniikan Maailma har endnu ikke offentliggjort resultaterne af testen i helhed, men fortæller, at Tesla Model 3 var den af testbilerne, der klarede sig bedst. Den klarede stadig mere end 300 kilometer trods den ekstreme kulde. Den fortsatte også med at køre i flere kilometer, efter at batterimåleren viste nul procent.
Anderledes dramatisk var det med Hyundai Kona, der gik i stå på en stigning med syv procent tilbage på batterimåleren. Efter en genstart kunne den køre lidt videre – men testen blev afbrudt, da batteriet nåede ned på fire procent, da bilen ikke rullede hurtigere end gangtempo.
For at give kraft til motorerne begyndte nogle af bilerne at begrænse opvarmningen i kabinen. For eksempel gjorde MG4 allerede dette ved 15 procent og Volkswagen ved ti procent.
Den fulde test med samtlige resultater offentliggøres i midten af februar.