Efter at have fremlagt sine forslag til et nyt afgiftssystem for Folketingets øvrige partier, har regeringen nu offentliggjort detaljerne i sin plan – og sine beregninger for elbiler. Målet er at få en halv million grønne biler – elbiler og plugin-hybrider – på vejen inden 2030.
Den gode nyhed er, at de afgiftsstigninger der stod til at blive indført 31.12 aflyses for de små elbiler. I stedet indføres et stort bundfradrag, der betyder, at de små elbiler fortsat vil være fritaget for afgifter.
Grønne biler i mikro, lille og mellem-segmentet vil altså forblive de samme, som de er i dag; 20 procent af den fulde registreringsafgift og et bundfradrag på 40.000 kroner.
De store luksusbiler, som Tesla Model 3 vil ryge ind under, vil til gengæld blive 20-30 procent dyrere. Regeringen har udsendt denne mere konkrete beregning:
Segment Pris før Afgift før Pris efter Afgift efter Prisændring Mikro (VW e-Up, Seat Mii) 177.600 – 177.600 – – Lille (Renault Zoe, BMW i3) 287.800 . 287.800 . . Mellem (Nissan Leaf, VW e-Golf) 291.100 – 291.200 . . Stor (Tesla Model 3, Audi e-tron) 493.700 18.200 587.200 111.700 93.500 Premium (Tesla Model S) 830.100 100.000 1.090.400 360.300 260.300
Priserne er gennemsnitspriser (kilde: Skatteministeriet)
Regeringens oplæg skal nu forhandles med de øvrige partier, så meget kan nå at ændre sig endnu. Både SF, Enhedslisten og Radikale har udtrykt skuffelse over ambitionsniveauet; de vil have flere grønne biler på vejene.
– Jeg synes i forvejen, at Eldrup-kommissionens rapport lå til den konservative side, men det var jo decideret revolutionær ift. det her, siger Kathrine Olldag, der er skatteordfører for Radikale Venstre, til Berlingske.