ElbilerTophistorie

Tesla-partner klar med ”million mile”-batteri

Den kinesiske batterigigant CATL melder klar til at producere et elbils-batteri, der kan holde i 16 år og 2 millioner kilometer. Musk er stadig tavs.

Der sker sære ting i batteriland. I midten af maj måned kunne vi fortælle, at Tesla og batterigiganten CATL sammen har udviklet et banebrydende nyt elbils-batteri, der kan holde til 2 millioner kilometer; det såkaldte ”million mile”-batteri. Nu melder CATL sig klar til at sætte enten samme eller et identisk batteri i produktion, lige så snart firmaet modtager en ordre. Det er naturligvis godt nyt, men hvor er Tesla henne?

Det var forventet, at Elon Musk ville præsentere ”million mile”-batteriet, der internt i Tesla går under navnet ”roadrunner”, under firmaets årlige Battery Days-event. Musk sagde tidligere i år til analytikere og investorer, at han ville præsentere information, der vil ”blow your mind. It blows my mind”. Men det event er blevet udsat af flere omgange på grund af corona-virussen – og nu endda splittet op i to, så måske har CATL tænkt ‘pyt’ og afsløret nyheden før tid?

 

I en artikel i Bloomberg fortæller Zeng Yuqun, der er bestyrelsesformand hos CATL (Contemporary Amperex Technology Ltd), at hans firma er klar til at producere det sagnomspundne batteri, der slår eksisterende batterier med længder. De fleste af nutidens batterier er typisk dækket af en garanti på otte år og bare 240.000 kilometer.

Zeng Yuqun fortæller også til mediet, at det nye batteri er dyrere end nuværende batterier – faktisk 10 procent dyrere. Det stemmer ikke helt overens med tidligere rygter, der hævdede at million mile-batteriet skulle produceres med langt mindre kobolt, hvilket ville gøre batteriet billigere; ja, faktisk få det ned under de magiske 100 dollars per kilowatt-time, der anses for at være den grænse, hvor elbiler bliver konkurrencedygtige med fossilbiler.

 

CATL er verdens største batteriproducent. De skal i de næste to år levere batterier til Tesla – det nye batteri forventes at skulle puttes i Model 3 på det kinesiske marked – men leverer også batterier til eksempelvis Volkswagen, BMW, Audi, Porsche og Toyota.

Hvad der er op og ned, finder vi sandsynligvis først ud af, når Elon Musk endelig får afholdt den Battery Day – det skulle foregå via videostream senere i juni måned.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.