Tesla får nu hård kiritik fra US National Transportation Safety Board, NTSB, for sin autopilot. Efter en undersøgelse er det blevet fastslået, at autopiloten i Model X var skyld i en dødsulykke i marts 2018 – og NTSB kræver nu handling fra Tesla.
Føreren af bilen havde aktiveret autopiloten i 19 minutter før bilen kørte ind i en barriere med 114 kilometer i timen. Han blev flere gange opfordret af autopilot-systemet til at tage kontrol med rattet, men han ignorerede advarslerne.. Ifølge undersøgelsen havde føreren gang i et spil på sin mobiltelefon, mens han lod autopiloten klare kørslen.
Ifølge Tesla er det op til bilens fører at afgøre, om det er passende at aktivere autopiloten, men NTSB er uenig. De mener, at systemet selv burde kunne registrere, om det er sikkert at aktivere autopiloten.
NTSB kritiserer også Tesla for at have ignoreret det sikkerhedsanbefalinger, der blev sendt ud til en række bilfabrikanter i 2017. De øvrige producenter skulle efter sigende alle have accepteret dem inden for tre måneder.
Tesla har endnu ikke kommenteret kritikken fra NTSB, men har ved tidligere lejligheder understreget, at bilerne tydeligt advarer om, at autopiloten ikke gør bilen selvkørende, men kræver at chaufføren altid er opmærksom. Noget den afdøde tydeligvis ignorerede.
Teslas autopilot har igennem det seneste år været under hård beskydning. I maj sidste år fik systemet hårde tærsk fra forbrugerorganisationen Consumer Reports, der kaldte autopiloten for “mindre kompentent end et menneske”.
Der har også været episoder, hvor tape og klistermærker har snydt systemet og fået bilen til at skifte vejbane eller hæve hastigheden markant.