Elbiler

Tesla udvikler elektromagnetisk vinduesvisker

Tesla har patenteret en meget futuristisk elektromagnetisk vinduesvisker, der angiveligt skal bruges på Model S, Model X og Model 3.

Traditionelle vinduesviskere er ikke alene grimme, de er også så ineffektive, at de kan være et problem, hvis der er sensorer i forruden. Det mener Tesla, der har ansøgt om patent på et helt nyt elektromagnetisk vinduesviskersystem, bestående af en enkelt visker, der gemmes væk når den ikke er i brug.

Tesla forklarer også, at traditionelle vinduesviskere bruger for meget energi (læs: batteri) fordi de har for mange mekaniske komponenter, der skaber friktion.

 

Løsningen er ifølge Tesla en enkelt visker, der har størrelse som forruden og skal bevæge sig langs et elektromagnetisk system under motorhjelmen. Viskeren skal bevæge sig på tværs af hele forruden – monteret på en elektromagnetisk blok, der kører frem og tilbage på en skinne, forklares det i patentansøgningen. Teslas egen forklaring, på engelsk, kan læses nederst.

Tesla
Illustration fra ansøgningen (klik for større).

Firmaet skriver også, at viskersystemet vil blive aktiveret af bilens regn- og sne-sensorer, som allerede er installeret i biler med anden generations Autopilot. En af de ingeniører, der har underskrevet ansøgningen, skriver specifikt på sin LinkedIn-side, at han udvikler elektromagnetiske systemer ”til Model S, Model X og Model 3”. 

 

Når ret skal være ret, er det ikke ofte at patentansøgninger bliver til virkelighed i deres nuværende form; men det kunne da være interessant, om Tesla kunne ryste med posen. Her er hele firmaets forklaring på systemet:

The disclosed electromagnetic wiper system may further include a linear actuator that may include a guide rail and an electromagnetic moving block. The guide rail may include a plurality of permanent magnet bars that may be disposed horizontally along a curvature of the windshield of the vehicle. The electromagnetic moving block may act as an electromagnetic train, and may include a plurality of perforations and at least an electromagnetic coil that surrounds the plurality of perforations in the electromagnetic moving block. The disclosed electromagnetic wiper system may further include control circuitry that controls the linear motion of the electromagnetic moving block through the plurality of permanent magnet bars. The linear motion of the electromagnetic moving block through the plurality of permanent magnet bars may be controlled to steer the wiper arm that may be coupled to the electromagnetic moving block, back and forth across the entire length of the windshield to wipe a defined region, for example, the entire transparent area (i.e., near cent percent area) of the windshield. The plurality of permanent magnet bars may pass through the plurality of perforations surrounded by the electromagnetic coil in the electromagnetic moving block. This may result in minimal friction during the linear motion of the electromagnetic moving block. Alternatively stated, the disclosed electromagnetic wiper system may utilize the current carrying electromagnetic coil in the electromagnetic moving block to generate a magnetic induction-based electrodynamic force to steer the wiper arm, and is thereby able to efficiently and effectively minimize friction that otherwise may exist between the moving elements of a conventional wiper system.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.