Tesla er ved at være klar til at afsløre et nyt, billigt og mere effektivt batteri til elektriske biler, fortæller Reuters. Batteriet kan få væsentligt betydning for prisen på elektriske biler. Det nye batteri bliver sandsynligvis præsenteret under Battery Days og vil være klar til forbrugerne så tidligt som senere i år eller i starten af næste år, melder mediet. Samtidig har Tesla angiveligt planer om at blive et decideret elselskab – og brugte batterier er brosten på den vej.
Batteriet – der kaldes et ”million mile”-batteri med henvisning til hvor længe det holder inden det skal udskiftes – er udviklet i et samarbejde mellem Teslas egne ingeniører og den kinesiske batterigigant Contemporary Amperex Technology. Det er meningen, at batteriet først skal puttes i Teslas kinesisk producerede biler, men på sigt skal batteriet også bruges i andre lande.
Det forventes at Elon Musk vil fortælle verden om batteriet på det kommende Battery Days-event, der efter planen skal løbe af stabelen i slutningen af maj. Musk sagde tidligere i år til analytikere og investorer, at han ville præsentere information, der vil ”blow your mind. It blows my mind”.
Mindre kobolt – lavere pris
Batteriet forventes at sænke prisen per kilowatt time til under 100 dollars – en grænse som mange eksperter forudser, er skæringspunktet, hvor elbiler forventes at kunne sælges til samme pris som fossilbiler.
En af årsagerne til at ”million mile”-batteriet kan produceres billigere end nuværende batterier, er at der bruges mindre eller slet igen kobolt i produktionen – kobolt er det dyreste materiale i eksisterende batterier (og udvindes i øvrigt uforsvarligt, men det er en anden historie).
Tesla har længe arbejdet på at fjerne kobolt fra ligningen – og er efter rygterne tæt på med hjælp fra CATL’s litium-jern-fosfat-batterier, der slet ikke bruger kobolt. De er dog næppe nået til produktionsstadiet endnu, hvorfor der gættes på, at det nye batteri ”bare” vil bruge væsentligt mindre kobolt – eksempelvis samme CATL’s forbedrede nikkel-mangan-kobolt-batteri (NMC).
Også GM og Volkswagen arbejder på at fjerne kobolt fra batterierne.
Tesla som elselskab
Reuters fortæller samtidig, at Tesla har planer om en større strategisk ændring; ud over at være bilproducent vil de også være elselskab og levere elektricitet til kunderne. Tesla vil omdanne parkerede elbiler til et gigantisk strømlager, der skal opbevare og fordele strøm mellem bilerne. Tesla har solgt millioner af biler, som vil kunne bruges til formålet – og har allerede infrastrukturen på plads i form af sit Supercharger Network.
Konceptet kaldes vehicle-to-grid-services og er ikke bare en fiks ide; også Volkswagen arbejder på et lignende projekt og herhjemme har Frederiksberg Kommune testet konceptet sammen med Nissan.
Det lader til at blive et interessant Battery Days-event, vi har i vente.