Herhjemme og i resten af Europa har de fleste elbiler den samme type ladestik, nemlig CCS2. Det gælder også Tesla, der siden 2018 har udrustet biler til Europa med CCS2-stik. Men i USA er Tesla aldrig skiftet væk fra sit eget ladestik – og nu har de besluttet sig for at forsøge at gøre den til standardstikket for andre elbiler og ladeoperatører. De har døbt den NACS, North American Charging Standard, i håbet om at overtale ladeoperatørerne til at tilbyde Tesla-stikket i deres udvalg.
Samtidig har Tesla frigivet både produktionsdesign og specifikationer på NACS. De kan frit bruges af både ladeoperatører og bilproducenter.
I en pressemeddelelse fortæller Tesla hvorfor de mener, at NACS er væsentlig bedre end de ellers udbredte CCS1 og CCS2-standarder.
Visuel sammenligning af NACS og CCS1 stikkene foto: Tesla. Her skriver de blandt andet: “Den har ingen bevægelige dele, er halvt så stor og dobbelt så kraftig som CCS”. De nævner også, at der er mere end dobbelt så mange NACS-elbiler på vejene i USA i forhold til CCS-elbiler. Altså, at de er dobbelt så mange Teslaer som andre elbiler på vejene.
Tesla fortæller yderligere, at flere netværksoperatører allerede har planer om at inkorporere NACS på deres opladere. De nævner dog hverken hvilke eller hvor mange.
Som sagt er alle de Tesla-modeller, der kommer til Europa, bestykket med CCS2-stik, så intet tyder på, at Tesla ønsker at satse på eget ladestik her i Europa.