I weekenden viste Tesla for første gang sit nye strukturelle superbatteri med de såkaldte 4680-celler frem. Det skete under et offentligt arrangement i Gigafactory Berlin; fabrikken der skal bygge Tesla Model Y til europæerne. Ved samme lejlighed fortalte Musk også, at han forventer, at produktionen af Model Y i Berlin starter op i november eller december.
Teslas nye batteri blev første gang præsenteret under Battery Day i efteråret 2020. Det består ikke alene af en ny type celler, kaldet 4680 , der er langt billigere og mere effektive end dem, der bruges i dag. Superbatteriet er også integreret i bilens grundlæggende konstruktion, på samme måde som brændstoftankene er integreret i vingerne på et fly. Det ville ikke alene betyde færre komponenter, men også at batteriet vil tage mindre plads i bilen.
I sidste ende skal det altså give billigere Tesla-modeller med længere rækkevidde. Og den første model, der skal bygges efter det nye princip bliver netop Model Y fra Tyskland. I første omgang bliver de dog udstyret med kinesiske batterier, da der først skal færdiggøres en batterifabrik i Berlin.
Tesla har planer om at investere 5 milliarder euro i en batterifabrik, med en kapacitet på 50 gigawatt-timer, ved siden af Gigafactory Berlin.
Musk håber, at Gigafactory Berlin med tiden vil kunne producere 10.000 biler om ugen, men at det kommer til at tage lang tid før produktionen kan nå derop.
“Det er dejligt at starte produktionen, men volumenproduktion er den svære del,” fortalte Musk til et jublende publikum på fabrikken. “Det vil tage længere tid at nå volumenproduktion, end det tog at bygge fabrikken,” sagde Musk ifølge Automotive News.
Alt afhænger dog af, om Tesla får den endelige godkendelse til at starte produktionen. Sidste chance for at gøre indsigelser mod det er på torsdag den 14 oktober, hvorefter myndighederne i Brandenburg vi træffe beslutningen. Delstatens finansminister har tidligere udtalt, at der er 95 procent chance for, at fabrikken får godkendelsen.
Her er flere billeder af superbatteriet, der blev udstillet i Berlin:
Det strukturelle batteri med for- og bagstykke monteret (foto: Electrek). Sæderne kan monteres direkte på batteriet (foto: Electrek). Et tværsnit af batteripakken (foto: Paul Kelly ).