Når du lader elbilen, er det ikke al strømmen der havner i batteriet. En del af den går til spilde, men du betaler for den alligevel. Selv nyere elbiler er ramt af ladetab.. Eksempelvis forsvinder 15 procent af strømmen, når man oplader BMW iX1, ifølge en uvildig test fra italienske EcoTest.
Faktisk er der kun tre af de 14 testede modeller, der har et ladetab på mindre end 10 procent. Nemlig Aiways U6, Lexus RZ 450e og Citroën e-C4.
I ladetesten har AutoBest målt energitabet under AC-opladning. det har de gjort ved at tømme bilens batteri helt for strøm, hvorefter de startede en fuld opladning. Ved hjælp af tilsluttede måleværktøjer i både bilerne og i ladestanderne, kunne de måle, hvor meget energi der skulle til for at lade bilernes batterier op til 100 procent.
Forholdet mellem den leverede energi fra opladeren, og den faktiske energi, der blev lagret i batteriet, gav så en indikation af det ladetab, der opstår under opladningsprocessen.
Herunder resultaterne af testen. Du kan sortere i tabellen ved at klikke på kolonne-overskriften.
Elbilernes ladetab skyldes adskillige faktorer. Mellem 5-10 procent af strømmen skyldes bilen. Det går tabt når inverteren omdanner strømmen fra vekselstrøm (AC) til jævnstrøm (DC). Men også kabler, eltavle og ladeboks tager sin del – typisk ryger der fire procent på de konti.
Ladetabet er mindst på hurtig- og lynladning, da strømmen allerede er forvandlet til jævnstrøm når den forlader ladestikket.