Mercedes-Benz tester i øjeblikket et nyt solid-state batteri, der ifølge rygter skal give en rækkevidde på over 1.000 kilometer på en enkelt opladning. Det banebrydende batteri, som de har udviklet i samarbejde med amerikanske Factorial Energy, testes nu i en modificeret EQS-sedan, og forventes på markedet lige inden 2030.
I de indledende forsøg bliver batteriets effektivitet, levetid og performance sat på prøve. EQS’en er fået et frisk pust med et opdateret batteri-hus og en innovativ “flydende” celleholder, udstyret med pneumatisk teknologi udviklet af Mercedes’ egne Formel 1-hjerner i Brixworth. Denne smarte løsning hjælper med at holde batteriets indre materialer i skak under både opladning og afladning – en opfindsom metode, der lover både bedre stabilitet og længere levetid.
Lang rækkevidde og fleksible muligheder Selvom de fulde tekniske detaljer endnu er hemmelige, siger Mercedes til britiske AutoCar , at den nuværende 12-moduls batteripakke i EQS’en kan tilpasses på utallige måder. Med den nye teknologi forventes en stigning i rækkevidden på op mod 25 procent i forhold til et traditionelt lithium-ion batteri – hvilket betyder, at den nuværende EQS 450+ med sin 118 kWh pakke (og en WLTP-rækkevidde på cirka 822 kilometer) kan se frem til at ramme over 1.000 kilometer i den virkelige køreverden.
Mercedes-Benz EQS (foto: Mercedes) Denne testfase er kun begyndelsen. Sammen med Factorial Energy – som også har leveret til Hyundai og Stellantis – er Mercedes i fuld gang med at udvikle en næste generations solid-state batteri, internt kaldet “Solstice”.
Her udskiftes den nuværende polymerseparator med en ny, svovlbaseret fast elektrolyt, som sigter mod en endnu vildere energitæthed på op til 450 Wh/kg og en anslået 80 procent længere rækkevidde end nutidens lithium-ion løsninger.