Nej, det er ikke den 1. april i dag. Jeg tjekkede, da pressemeddelelsen om The Closer tikkede ind i indbakken. Det er hollandske Heineken der står bag oplukkeren, der skal gøre noget ved uligevægten i danskernes work-life-balance. Den er nemlig gal, viser en undersøgelse. Hver anden dansker føler, at arbejde og fritid flyder sammen.
Hele 43 procent af de adspurgte danskere fremhæver, at de gerne vil blive bedre til at lukke ned og holde fri i aftentimerne. Når arbejdet fylder mere, går det ud over vores sociale relationer, og det er den udfordring, som Heineken gerne vil sætte fokus på med The Closer.
The Closer sender simpelthen din computer i dvaletilstand, når du bruger oplukkeren. Den er tænkt som en samtalestarter, der skal sætte fokus på den stigende ubalance mellem arbejde og fritid og den konstante travlhed i hverdagen.
– Vi oplever, at der eksisterer en forventning i samfundet om, at vi gerne skal have travlt for at være en succes. Og med Covid-19 har mange for alvor fået udvisket grænserne mellem arbejdsliv og fritid, og det sker på bekostning af vores sociale liv, fortæller Kirsten Lahn Hansen, Marketingchef for Heineken på det danske marked.
– Vi ønsker at sætte gang i en nødvendig samtale om den problemstilling. Vi glemmer at lukke ned, logge af og være sammen med dem, der betyder noget for os. Det er derfor, at Heineken netop har skabt The Closer, tilføjer hun.
Hvad med teknologien?
Der er ikke nogen informationer om, hvordan oplukkeren rent teknisk fungerer. Herfra gættes der på Bluetooth-forbindelse og en programmerbar knap, der aktiveres når der kommer pres på metalstykket, der sættes om kapslen.
Der er heller ikke nogen informationer om, hvor man kan købe The Closer. Til gengæld kan man deltage i en konkurrence på Heinekens hjemmeside, hvor der er mulighed for at vinde vidunderet. Konkurrencen løber blot én time fredag den 7. oktober mellem klokken 12 og 13. Det kan lige klares i frokostpausen …