TeknologiTophistorie

Tidal udvider med Dolby Atmos til tv og lydbar

Nu kan du streame Coldplay, The Weeknd og REM i den pureste Dolby Atmos ud gennem surroundanlægget.

Det rumler i Dolby Atmos-land i disse måneder. Tidal har netop udvidet sin Atmos-satsning betragteligt. I december åbnede tjenesten for Atmos via mobile enheder, men i dag er det blevet udvidet med tv-bokse, lydbarer og tv-skærme – og så er det pludselig blevet mere interessant, hvis man har et Dolby Atmos-kompatibelt surround-system derhjemme.

Hidtil har det nemlig kun været muligt at lytte til Atmos-musik gennem mobiltelefoner – og så forsvinder lidt af ideen. Den slags skal høres på ordentlige højttalere, hvilket nu er blevet gjort muligt.

 

Bevares. Endnu er udvalget at Atmos-mikset musik ret pauvert, men der er dog mulighed for at lytte til The Weeknd After Hours-albummet, Coldplays Everyday Life og et par andre nyere albuks indenfor primært hiphop. Men der er også flere jazz-albums. Tidal har lavet fine oversigter over tilgængelige albums og spillelister, så det er nemt at gå til.

Kræver Atmos-udstyr

For at kunne lytte til musikken i Dolby Atmos kræver det en håndfuld hardware. Først og fremmest en Dolby Atmos-kompatibel højttaleropsætning, hvad enten det er et fuldfedt lydsystem, en soundbar eller endda bare tv’ets højtalere. Det kræver også en streaming-enhed, der kan håndtere både Atmos og Tidal. Det gør blandt andet Apple TV 4K, Fire Stick TV 4K eller Nvidia Shield TV / Pro. Sony og Philips-tv, der understøtter Atmos og kører Android TV vil også fungere uden ekstern boks.

 

Undertegnede har testet Tidals Atmos-tilbud via Apple TV 4K og den kommende Sonos Arc-lydbar, der understøtter Dolby Atmos (vi er klar med en anmeldelse af Arc den 4. juni). Det fungerer ret fremragende. Det giver en ekstrem fyldig lyd, der samtidig er meget defineret; eksempelvis er det tydeligt at høre, at koret i The Weeknds Blinding Lights står bag lytteren, ligesom detaljer i musikken fyger rundt mellem de mange højttalere.

For at fejre Atmos-udvidelsen har Tidal lavet en speciel 60-dages introperiode for nye kunder. Efter peiodens udløb koster det krævede HiFi-abonnement 190 kroner om måneden.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.