Norsk Automobil Forbund, NAF, skabte debat, da de lavede deres årlige rækkevidde-test i vinter. Nu er de klar med resultaterne fra sommertesten, hvor de har testet reel rækkevidde på 31 elbiler.
Der er nemlig stor forskel på den rækkevidde som bilproducenterne angiver og den, man kan forvente at opnå i det virkelige liv udenfor laboratoriet. Således er det da også bare ti af de testede 31 biler, der lever op til WLTP-målingerne.
I årets sommertest var Mercedes-flagskibet EQS den mest udholdende. Den klarede 620 kilometer på en opladning. Men det var altså alligevel et godt stykke under WLTP, der lyder på 711 kilometer. Også en anden EQS klarede sig godt, nemlig EQS 580 4Matic, der gik 596 kilometer (WLTP på 647). De to snuppede første og andenpladsen.
Af de testede biler var det Hongqi E-HS9 der klarede sig værst. Den kørte tom for strøm efter 371 kilometer, selv om WLTP hævdede at den skulle kunne klare 465 kilometer. Altså en afvigelse på hele 20 procent.
Tesla fører stadig
NAF har testet reel rækkevidde siden 2019 og tager man et kig på den samlede liste fra alle år, er det Tesla der klarer sig bedst. Sidste år kørte Tesla Model 3 LR nemlig hele 654 kilometer på en opladning. Og forrige år kørte Tesla Model S 645 kilometer på samme rute. Det er i begge tilfælde mere end hvad WLTP lover.
Faktisk kører halvdelen af de elbiler, der har længst reel rækkevidde, mere end WLTP lover.
Herunder et overblik over de ti elbiler, der kører længst på en opladning, ud af alle de biler NAF har testet gennem tiderne.
[infogram id=”c2e33020-6ae4-42b7-aee1-8d01a3fc9a52″ prefix=”ugs” format=”interactive” title=”10 elbiler med længst rækkevidde”]
Du kan læse hele årets sommertest og se alle resultater hos Motor.no.