Hver niende af de danskere, der bruger sociale medier, har profil på Facebook. Det gør Facebook til det mest populære sociale medie herhjemme – tæt efterfulgt af Messenger, der også ejes af Facebook. Otte ud af ti har oprettet konto på Messenger.
Det er sandelig også Zuckerberg og kompagni der ejer det tredje mest populære medie herhjemme, nemlig Instagram (50 procent). Det viser de seneste tal fra Kulturministeriets årlige rapport om Mediernes Udvikling .
Et populært medie som Youtube må tage til takke med femtepladsen, under Snapchat, men det skyldes sandsynligvis, at det ikke er nødvendigt at oprette konto på Youtube for at få adgang til indholdet.
Tabellen herunder viser, hvor de personer, der benytter sociale medier herhjemme, har oprettet profil. TikTok ligger måske lidt lavt i betragtning af populariteten, men det skyldes at undersøgelsen har sorteret alle personer under 12 år fra.
# Socialt medie Procent 1 Facebook 88 2 Messenger 80 3 Instagram 50 4 Snapchat 46 5 Youtube 44 6 Linkedin 43 7 Pinterest 25 8 WhatsApp 22 9 Twitter 20 10 TikTok 9 11 Reddit 8 12 Tinder 5 13 Jodel 4
Kilde: Kantar Gallup/Social Media Life 2020 || Univers: Den danske befolkning i alderen 12 år og derover, der har profil på mindst et af de 13 sociale medier, der indgår i undersøgelsen || Data bearbejdet af Kulturministeriet Mere end halvdelen af befolkningen (52%) har en profil på mellem to og fem sociale medier. I gennemsnit har hver dansker profil på fire sociale medier. De 19-34 årige er dem, der har flest. De har i gennemsnit seks profiler.
Mere Facebook, færre nyheder Undersøgelsen viser også, at den danske befolkning bruger de sociale medier væsentligt oftere end de læser nyheder og artikler på nettet. En stor del læser dog dagligt opslag fra nyhedmedierne på sociale medier.
68 % af befolkningen brugte i 2020 sociale medier en eller flere gange dagligt, 12 % brugte dem en eller flere gange om ugen. 49 % brugte internettet en eller flere gange dagligt til at læse nyheder/artikler, mens yderligere 25 % gjorde det en eller flere gange ugentligt. Næsten samme andele læste opslag fra nyhedsmedier på de sociale medier: 46 % læste en eller flere gang om dagen og 24 % en eller flere gange om ugen. 2 % bruger online chat/instant messaging en eller flere gange dagligt, mens 36 % vurderer eller ”liker” noget en eller flere gange dagligt. For begge disse aktiviteter foretager 24 % sig aktiviteten en eller flere gange om ugen. Kilde: Kantar Gallup/Digital Life 2019 – Content || Univers: Den danske befolkning i alderen 15-75 år || Data bearbejdet af Kulturministeriet Hele Kulturministeriets undersøgelse, Mediernes Udvikling i Danmark 2021, kan læses her .