Når man skal gøre noget, kan man lige så godt gøre det ordentligt. Toyota har tidligere lovet 30 rene elbiler inden 2030 og ved et stort event har de nu vist halvdelen af dem frem på en gang. Det er nye toner fra japanerne, der indtil nu ikke har vist store ambitioner for rene elbiler, men i stedet satser bredt på plugin-hybrider og brintbiler.
Faktisk forventer Toyota at kunne sælge 350 millioner rene elbiler årligt fra 2030 og frem. Ved eventet kom det også frem, at luksusmærket Lexus vil blive et rent elbilsmærke uden fossilmotorer i garagen. I 2030 skal Lexus have et komplet lineup af elbiler i alle segmenter og fem år senere skal fossiler og hybrider være faset ud.
Indtil videre har Toyota og Lexus hver introduceret bare en enkelt elbil, nemlig Toyota bZ4X og Lexus UX . Derfor er mange af bilerne, der blev vist frem i dag, stadig tidligt i designfasen. Toyota-bossen Akio Toyoda fortalte dog, at mange af bilerne vil være klar inden for de næste par år.
125 Wh per kilometer Han viste eksempelvis fire nye modeller i bZ-serien direkte på scenen. Men den eneste, han gik i dybden med, var en lille crossover, der er udviklet til markederne i Europa og Japan. Han fortalte blandt andet, at Toyota sigter efter at bilen får en effektivitet på 125 watt timer per kilometer (Wh/km). Det er et ambitiøst mål. De store Audier er oppe at kysse 237 Wh/km og selv energieffektive Tesla Model 3 kommer ikke under 150Wh/km.
Her er de fire nye bZ-modeller, der skal efterfølge Toyota bZ4X. De har endnu ikke fået modelnavne, så omtales blot som type:
Toyota bZ mellemstor SUV. Toyota bZ small crossover, udviklet med Europa for øje. Toyotas bZ mellemstor sedan. Toyota bZ stor SUV med tre sæderækker. Derudover viste han fem kommende Toyota elbiler frem, som også alle vil lande inden 2030. Det er naturligvis uvist hvilke markeder, de vil komme ud på – og hvornår. Men du kan se dem her (klik for større):
Sports EV Crossover EV Small SUV EV Compact Cruiser EV Pickup EV Lexus bliver rent elbils-mærke Som nævnt dropper Lexus fossilmotorerne og bliver et rent elbilsmærke, ligesom Audi, Ford, Jaguar, Volvo og det BMW-ejede Mini. Der blev vist fire nye modeller frem, som skal efterfølge Lexus UX, men ud over at de fortsat skal have “Lexus DNA” i køreoplevelsen er det ikke meget, der blev fortalte om dem.
Lexus RZ BEV. Lexus Sports Battery EV. Sportsbanditten herover skal fungere som et eksempel på, hvad Lexus kan levere. Den skal have en acceleration fra 0 til 100 km/t på under 2 sekunder og en rækkevidde på mere end 700 kilometer, blev det fortalt. Det bliver også den Lexus, der først får solid state-batterier, når de er klar.
Derudover viste de følgende to elektriske Lexus’er frem (klik for større):
Lexus Electrified Sedan. Lexus Electrified SUV. De sidste to elbiler, der blev vist frem som koncepter, er små biler som Toyota påtænker at lave specifikt til brug i byerne.
Vil du selv se hele det to timer lange show, kan det ses herunder. Vi har sat det til at starte ved præsentationen af de fire nye biler i bZ-serien.