Toyota er ikke kommet for heldig i gang med sin elbilsatsning. Ikke alene blev debut-elbilen Toyota bZ4X stærkt forsinket efter problemer med bilens hjulbolte. Nu får modellen også gedigne smæk i en rækkevidde-test, som er udført af norske elbil24.
Det korte af det lange er, at varianten, som elbil24 har testet, har en angivet rækkevidde på op til 459 kilometer. Men efter bare 307 kilometer stod batteriprocenten på 0. Det er bare 66 procent af den lovede rækkevidde.
Angiveligt skyldes den store difference, at Toyota har reserveret en betragtelig del af den 71,4 kWh store batteripakke til “reservetank”. Toyota oplyser til elbil24, at bilen stadig vil have en buffer, når instrumenterne står på 0 kilometer tilbage.
“Når displayet viser 0 kilometers rækkevidde på Toyota bZ4X, vil batteriet have op til 8,2 procent resterende kapacitet. Denne værdi er vejledende, og vil variere op og ned afhængig af mange faktorer, og derfor er det også svært at fastslå antallet af ledige kilometer, før batteriet er helt tomt,” skriver Toyota.
Ifølge testen vil bufferen teoretisk give en reserve-rækkevidde på 30 kilometer. På en perfekt dag – i vinterkulde mindre. Dermed ville den samlede rækkevidde være på 348. Altså stadig langt fra de 459 kilometer, der loves.
Klimaanlæg æder kilometer
En anden af de faktorer, der spiller ind, er klimaanlægget. Ifølge den norske test faldt den anslåede rækkevidde fra 407 kilometer til 297 kilometer, da klimaanlægget blev tændt og sat til 20 grader. Var bilen i ECO-modus blev den anslåede rækkevidde justeret op til 314 kilometer.
Man kan med andre ord kun nærme sig maksimal rækkevidde, hvis man slukker helt for klimaanlægget.
Historien kan læses mere uddybende her:
På vej mod Danmark
Toyota bZ4X blever leveret til danske kunder i slutningen af året. iNPUT deltog i den internationale testkørsel, men vil først have mulighed for at anmelde bilen senere på året.