Man må sige at japanske Toyota er dedikerede; i sidste uge meddelte selskabet at de fremover vil satse mere på elbiler og samtidig sætte turbo på tidsplanen, så halvdelen bilsalget skal være elektrisk om bare seks år. I forlængelse heraf fortæller Toyotas direktør for Research & Development, Shigeki Terashi, at også planerne om solid-state batterier til bilerne fremrykkes.
– Vi vil gerne kunne afsløre vores solid-state batterier for offentligheden allerede under OL i Tokyo i sommeren 2020, siger Terashi ifølge Motor Authority.
Det er en pænt aggressiv målsætning, da det hidtil har været meningen, at solid-state batterierne først skulle være klar omkring 2022. Toyota har heller ikke just været lun på rene elbiler tidligere, men har koncentreret sin energi om hybrid- og brintbiler.
Mere juice og hurtigere opladning
Solid-state batterier regnes for at være den naturlige arvtager for de nuværende lition-ion batterier. Solid-state batterier er mere sikre, da de bruger elektrolytter i fast form i modsætning til lition-ion, der er flydende og kan lække. Solid-state batterierne lover også (en kende) hurtigere opladning og mere kapacitet. Udfordringen er, at de endnu er vældigt dyre at producere i stor skala.
Toyota gik i januar sammen med ligeledes japanske Panasonic i et joint-venture der skal producere batterier – deriblandt solid-state batterier.