Når Toyota inden længe sender elbilen eZ4X på vejene, bliver det med en batterigaranti, der overgår alle konkurrenter. Normalen ligger på otte år eller 160.000 kørte kilometer. Men Toyota lover, at batteriet efter 10 års brug eller op til 1 million kilometers kørsel – alt efter, hvad der kommer først – som minimum stadig har 70 procent af sin oprindelige kapacitet til rådighed.
Du skal, med andre ord, køre bilen mere end 100.000 kilometer om året i ti år for at overskride kilometergrænsen.
Det eneste krav for at sikre sig batterigarantien er, at man får udført service efter forskrifterne. Så får man samtidig helt automatisk foretaget et batterihelbredstjek, hvilket sker uden meromkostninger, fortæller selskabet.
Toyotas selvsikkerhed skyldes, med deres egne ord, “25 års praktisk erfaring med elektrificering”
“Netop denne mangeårige erfaring skaber grobund for en elbil i klasseledende, vanlig høj Toyota kvalitet, holdbarhed og ikke mindst pålidelighed,” skriver Toyota i pressematerialet.
Kommer til juni
Selv om Toyota har erfaring med elektrificering, er de sent på markedet med en Toyota-brandet elbil. De har kun varevognen Proace og et par modeller fra luksusmærket Lexus på vejene.
Det laves der om på til juni, når den elektriske SUV Toyota bZ4X kommer på markedet herhjemme. Bilen er udstyret med et 71,4 kWh stort lithium-ion batteri, der giver en forventet rækkevidde på mere end 450 kilometer ifølge WLTP-målemetoden. Den præcise rækkevidde offentliggøres, så snart bilen er endelig typegodkendt.
Batteriet er vandkølet og kan ved hjælp af en 150 kW lynoplader oplades fra 0 til 80 procent på 30 minutter, hvis man ikke lige har tid til at benytte sig af den indbyggede, tre-fasede, 11 kW oplader.
Toyota har endnu ikke åbnet for forudbestillinger på bZ4X. Men man kan skrive sig op med sin emailadresse, så man automatisk får besked, når Toyota åbner for onlinereservationer. Det kan gøres på toyota.dk/world-of-toyota/Toyota-bZ.json.