Toyota har ikke været heldige med lanceringen af deres første elbil, Toyota bZ4X. Først blev det opdaget, at bilens hjulbolte kunne falde af. Siden viste en norsk test , at bilen slet ikke kunne leve op til den rækkevidde, Toyota – og WLTP – lovede.
Sagen har naturligvis haft stor prioritet hos Toyota og nu meddeler de i en mail til kunderne, hvilke tiltag der bliver gjort for at forbedre rækkevidden.
I første omgang kommer der til at ske to ændringer, fortæller norske elbil24 , der lavede den omdiskuterede rækkeviddetest. For det første frigives der mere af den buffer, der skal sikre elbilen mod at løbe tør for strøm. Bufferen er angiveligt væsentlig større end på andre elbiler.
For det andet vil batteriets restkapacitet fremover blive vist i procent. Det har den ikke været hidtil – udelukkende i forventede kilometer.
I mailen skriver Toyota:
“Batteriet i Toyota bZ4X har en relativt høj restkapacitet efter displayet viser 0 kilometer. Bufferen er mindst otte procent af batterikapaciteten, og dette indgår i beregningen af angivet rækkevidde (WLTP). Vi forstår, at dette ikke er i overensstemmelse med kundernes forventninger, og vi undersøger nu en ændring, der bedre visualiserer den tilgængelige rækkevidde for føreren, samt en visning i bilen af den aktuelle kapacitet angivet i procent. Ændringerne vil blive gjort tilgængelige i fremtiden, og vi ønsker at informere kunderne, så snart de er implementeret.”
Se iNPUTs første indtryk af Toyota bZ4X i videoen her. Nye vintertests Ydermere fortæller Toyota, at de vil gennemføre nye vintertests, så de får et endnu bedre grundlag for at forstå, hvordan bilens rækkevidde påvirkes af kolde temperaturer.
Ifølge elbil24 har ejere af Subaru Solterta modtaget en lignende mail. Solterra og Toyota bZ4X deler både platform og mange væsentlige egenskaber.