Den første fra bunden byggede Toyota-elbil er ikke engang kommet ud til kunderne, før japanerne overvejer at skrotte resten af sine elbilsplaner. I stedet skal hele strategien gentænkes, så Toyota bedre vil kunne konkurrere mod Tesla i fremtiden. Det oplyser fire personer med indsigt i planerne til nyhedsbureauet Reuters.
I december sidste år gik Toyota ellers på scenen med en storslået plan om 30 elbiler inden 2030. Samtidig med en investering på 38 milliarder dollars, for at få elbilerne ud over rampen.
I starten af næste år kan de nye planer lanceres – hvis de bliver til virkelighed. Der spekuleres i, at der skal udvikles en helt ny elbilsplatform, der bliver mere konkurrencedygtig end eksisterende elbilsmodeller.
Toyota satsede i lang tid på brint og kom sent i gang med at investere i elbiler. Lanceringen af bZ4X, der er baseret på koncernens elbilsplatform e-TNGA, er ikke gået helt efter planen. Blandt andet fordi leverancer i flere lande måtte sættes på pause på grund af en alvorligt fejl, der betød, at hjulene kunne falde af.
Japanernes eneste anden elbil, sedanmodellen bZ3, er blevet officielt vist i Kina – og det ser ud til, at Kina bliver det eneste marked, hvor den vil blive solgt.