Toyota meddeler, at der er “meget tæt” på at kunne sætte solid-state batterier i masseproduktion. Samt at de kan produceres i samme tempo som traditionelle lithium-ion batterier. Det skriver Financial Times. Batterierne vil kunne give elbilerne en rækkevidde på op til 1.200 kilometer. De vil også kunne lades op fra 10-80 procent på omkring ti minutter.
Tidligere i år sagde Toyota, at de ville være klar til at sende elbiler med det revolutionerende batteri på vejene i 2027 eller 2028.
En af de største udfordringer ved at producere solid-state batterier er, ifølge Toyota, montageprocessen. Lagene af katode-anodeceller skal stables hurtigt og med høj præcision uden at beskadige materialerne.
På et spørgsmål om, hvorvidt Toyota nu var i stand til at producere solid-state batterier i samme hastighed som nuværende lithium-ion-batterier, sagde en Toyota-ingeniør til Financial Times:
“Med hensyn til stablingshastigheden er vi der næsten. Vi kommer til at øge produktionstempoet og tjekke kvaliteten.”
På trods af optimismen indrømmer Toyota-præsident Koji Sato dog, at produktionsmængderne af batterier sandsynligvis vil være små, når virksomheden bliver klar til at rulle dem ud
“Jeg tror, det vigtigste i øjeblikket er at sætte [solid-state batterierne] ud i verden, og vi vil overveje at udvide volumen derfra,” sagde han.
For et par uger siden sagde den tyske virksomhed High Performance Battery (HPB), at de er klar til at masseproducere solid-state batterier. Verdens største batteriproducent, kinesiske CATL, forbereder sig på at masseproducere sine semi-solid-state batterier inden årets udgang. Samtidig har Samsung SDI færdigbygget en fuldautomatisk pilot-samlelinje for solid-state.
Læs mere: Toyotas vej mod solid-state batteriet.