Toyota er en af de – få – bilproducenter der stadig ser en fremtid for brint til persontransport. For at brint for alvor kan blive en reel konkurrent til de fossile brændstoffer, kræver det infrastruktur. Og det har Toyota tænkt sig at levere – sammen med Hydrogen Refueling Solutions (HRS) og energiselskabet Enige vil selskabet udrulle en ny generation af brinttankstationer i Europa.
Målet er at få etableret stationer for hver 200 kilometer langs det Transeuropæiske Transportnetværk (TEN-T) inden 2030. Projektet bliver testet i det EU-finansierede RHeaDHy-projekt, som har ét klart mål: At give brintmobiliteten et ordentligt spark fremad.
Selv om de nye brinttankstationer primært bygges til tung transport, er der naturligvis også adgang for personbiler. Toyota fortæller, at det med den nye Twin Mid Flow-teknologi kun tager otte minutter for en 40-tons lastbil at tanke brint til 600 kilometer. Og til 900 kilometer på sølle 12 minutter. Personbiler? Under fem minutter.
– Udviklingen af Twin Mid Flow-teknologien er et vigtigt skridt i vores bestræbelser på at stimulere væksten af brintøkosystemer. Vi er begejstrede for det nye partnerskab, siger Thiebault Paquet, direktør for forskning og udvikling hos Toyota i Europa.
Illustration: Toyota. Toyota håber givetvis på, at de nye brinttankstationer kan være med til at udbrede brint til persontransport. Det er en af de få bilproducenter der ikke har kastet håndklædet i ringen. Flere har droppet udviklingen af brintbiler til persontransport, primært på grund af høje produktionsomkostninger og manglende infrastruktur.
I Danmark har brintbilerne fået en kold skulder, da de sidste tre brinttankstationer lukkede i september 2023. Det efterlod de få danske brintbilejere uden mulighed for at tanke, hvilket gør fremtiden for brintbiler herhjemme særdeles usikker.