Mens resten af bilfabrikanterne er stort set enige om at brint ikke er fremtiden for personbiler, leger japanske Toyota videre med tanken. Den japanske mobilitetsgigant har netop vist en helt ny konceptbil af Toyota GR Yaris med en helt ny type brintdrevet forbrændingsmotor.
Konceptbilen går under navnet GR Yaris H2, hvor H2 er den kemiske betegnelse for brint. Den lukrerer på samme form for brint og brinttank såvel som påfyldningsproces, som man finder i Toyota Mirai, der blev introduceret tidligere i år. Men derfra stopper ligheden.
For mens Mirai opnår fremdrift via en kemisk reaktion i en såkaldt brændselscelle, der omdanner ilt fra luften og brint fra tanken til strøm, gør GR Yaris H2 brug af en helt ny type forbrændingsmotor.
Toyota GR Yaris H2 er udstyret med den samme kraftfulde G16E-GTS, 1.6-liters, trecylindrede, turboladede rækkemotor, som findes i standardudgaven af GR Yaris, og som sender bilen af sted fra 0 til 100 km/t. på blot 5,5 sekunder. Motorens brændstofforsyning er dog modificeret, så man kan benytte brint i stedet for benzin som brændstof.
Brint forbrændes hurtigere end benzin, hvilket betyder hurtigere reaktionsevne. Ifølge Toyota vil brintforbrændingen i motoren gøre, at køreoplevelsen af mange vil opleves sjovere, da det “både lydmæssigt og følelsesmæssigt minder fuldstændig om en traditionel benzinmotor”.
Toyota begyndte udviklingen af den brintdrevne forbrændingsmotor i 2017, og selv om teknologien stadig befinder sig på et tidligt udviklingsstadie, forhindrer det ikke Toyota at teste teknologien til fulde. Faktisk er Toyota allerede tyvstartet lidt med modellen Corolla Sport, der er en motorsportsudgave af Corolla, som har deltaget i japansk langdistance race.