Den 4. juli afholdt Toyota sin årlige generalforsamling i Tokyo. En stor del af tiden, var afsat til japanernes elektrificeringsstrategi og deres nyetablerede BEV-afdeling, BEV Factory . Under en teknisk briefing blev der også delt planer om udviklingen af batterier i de kommende år.
Befriende nok råber Toyota ikke, at solid-state batterier er lige om hjørnet. Planerne inkluderer helt konkret tre nye typer af batterier, inden solid-state batteriet forventes klar til massemarkedet.
En af de vigtige nyheder, Toyota præsenterede ved briefingen, er et højtydende litium-ion batteri. Et batteri, der bygger videre på de traditionelle litium-ion batterier, som bruges i elbiler i dag.
”Vi mener, at der fortsat er et stort udviklingspotentiale i traditionelle flydende litium-ion batterier, som vi kender i dag,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark.
Han forklarer, at Toyota forventer at kunne introducere det nye, højtydende litium-ion batteri i en elbil i 2026. Det vil give en rækkevidde på 1.000 kilometer. Det er godt nok efter den kinesiske målenorm CLTC, men den er forholdsvis tæt på WLTP. Den forbedrede rækkevidde bliver mulig som følge af øget energitæthed i kombination med forbedret aerodynamik og vægtreduktion.
Samtidig forventer Toyota at kunne reducere omkostningerne på den type batteri, så de bliver 20 procent billigere at producere. Ligesom det vil kunne lynlades på under 20 minutter.
Billigt batteri med jernfosfat Trin to er et endnu billigere batteri, der er baseret på litium jernfosfat og forventes at blive introduceret i de første elbiler i 2026-27. Her sigter Toyota efter at opnå en 20 procent forbedret rækkevidde, at kunne reducere omkostningerne med 40 procent og at lynlade fra 10 til 80 procent på under en halv time. Den batteritype får en bipolær struktur, som Toyota oprindeligt har udviklet til sine hybridbiler.
Den tredje batteriteknologi, Toyotas ingeniører udvikler, og som bliver sat i produktion i 2027-28, er et ekstra højtydende batteri, som kombinerer den bipolære struktur med en høj nikkel katode. Det skal give en endnu bedre ydeevne end det førnævnte 1.000 km batteri med en 10 procent øget rækkevidde, 10 procents reduktion i omkostninger og lynladning på under 20 minutter.
Konceptbilen Toyota LQ har solid-state batteri ombord. Gennembrud med solid-state batteriet Den fjerde teknologi, Toyota redegjorde for i sin briefing, er batteriets heldige gral, nemlig solid-state batteriet. Toyota hævder, at de efter flere års intenst udviklingsarbejde, har fået et teknologisk gennembrud på den front.
Solid-state batteriet vil yderligere øge rækkevidden med 20 procent sammenlignet med det højtydende litium-ion batteri, der kommer i 2026, og reducere ladetiden til kun 10 minutter eller endnu hurtigere fra 10 til 80 procent.
Toyota forventer, at teknologien på sigt vil kunne levere et endnu højere niveau, og sigter mod en rækkevidde på op til 1.500 kilometer.
”Vi har i en længere periode testet solid-state batterier i forskellige køretøjer. Blandt andet i konceptbilen Toyota LQ, der blev benyttet under de olympiske og paralympiske lege i Tokyo forrige år. Vi forventer at introducere solid-state i både hybridbiler og elbiler, og vi er i øjeblikket ved at udvikle en metode til masseproduktion fra 2027-28,” fortæller Anders Tystrup fra Toyota Danmark.