Der etableres ladestandere som aldrig før; Ved udgangen af september var der cirka 4.600 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark. Det er en stigning på knap 9 procent på en måned. Men det er stadig ikke nok. Derfor opfordrer transportminister Benny Engelbrecht til at sætte gang i opsætningen – og iværksætter initiativer, der skal sætte hastigheden op på etablering af ladestandere.
– Det går rigtig stærkt med salget af opladelige biler og det giver en stigende efterspørgsel på ladeinfrastruktur. Derfor vil jeg opfordre alle aktører, både operatører, kommuner, boligforeninger og erhvervslivet til at sætte gang i opsætningen af ladestandere. Det er nu vi skal rykke, så ladestandere ikke bliver en bremse for den grønne omstilling, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Han advarer om, at i takt med at flere bilejere skifter til biler, der kører på strøm, kan køen til ladestanderen blive længere. I september i år var der 11 elbiler per ladepunkt, i 2018 var der fire elbiler per ladepunkt i Danmark.
Salget af batteribiler udgjorde i oktober måned 43 procent, hvilket er over en fordobling i forhold til samme måned sidste år. Alligevel er der et større potentiale, for som en Megafon-undersøgelse viste tidligere i år, vælger danskerne plugin-hybrider frem for elbiler, fordi de er bekymrede for rækkevidden og manglen på opladere.
Transportministeen fortæller, at der er afsat 337 millioner kroner til etablering af ladestandere i 2022 og 2023, fordelt på følgende initiativer:
- Pulje på 65 millioner kroner til medfinansiering af offentligt tilgængelige ladestandere på private arealer i 2021. Der åbnes for ansøgninger senere på året.
- Pulje på 50 millioner kroner til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger i 2021. Der er ansøgningsfrist på puljen den 30. november 2021.
- Pulje på 72 millioner kroner til medfinansiering af grøn tank- og ladeinfrastruktur til tung transport i 2021. Der åbnes for ansøgninger senere på året.
- Pulje på 150 millioner kroner til medfinansiering af offentligt tilgængelige ladestandere på kommunale, regionale og private arealer i 2022. Der åbnes for ansøgninger næste år.
Der er med Infrastrukturplan 2035 afsat yderligere 500 millioner kroner til ladeinfrastruktur, hvoraf de første 56 millioner bliver udmøntet i 2022 til seks lynladeparker langs statsvejnettet. De skal vokse til 132 lynladepladser i 2030.
Derudover har er et bredt politisk flertal netop indgået en aftale, der blandt andet øger konkurrencen mellem operatørerne af ladestandere og samtidig giver kommunerne bedre rammer til medfinansiering af ladestandere på steder, hvor markedet ikke selv kan drive udviklingen. Transportministeriet arbejder på en analyse, der skal afdække, hvordan ladestandermarkedet kan indrettes med standardiserede vilkår og priser. Det forventes, at loven kan træde i kraft den 1. april 2022.