Det kan godt være, vi bor i et lille land. Men vi har tre virksomheder med på Time Magazines nye liste over de 100 mest indflydelsesrige i verden. Og de er der alle tre, i kraft af deres kamp for klimaet. Mest overraskende er det nok, at den danske madspildsvirksomhed Too Good To Go fundet vej til den eftertragtede oversigt.
Madspildsappen Too Good To Go blev lanceret så sent som i Danmark i 2016. Alligevel har den nu over 54 millioner brugere i 17 lande.
Virksomheden er kommet på listen over Disrupters og Time Magazine roser dem for deres rindsats for at bekæmpe madspild på globalt plan. Men Too Good To Go roses også for at hjælpe i kampen mod fattigdom og for at give adgang til basale fornødenheder.
I godt selskab
Placeringen på TIME100-listen vækker både stolthed og begejstring hos virksomhedens administrerende direktør, Mette Lykke:
– Hvis vi skal lykkes med at skabe et bæredygtigt verdenssamfund, er det et must, at flere virksomheder bruger deres kerneforretninger til at skabe de nødvendige forandringer. Det kræver større forståelse for, at man godt kan skabe impact, selvom man er en kommerciel virksomhed. TIME100-listen hylder de virksomheder, der bidrager til en bedre fremtid. Det selskab er vi meget stolte af at være en del af, siger Mette Lykke og fortsætter:
– Vi tror på, at de klimaudfordringer, vi står overfor, skal løses i fællesskab. Vi bekæmper madspild sammen med mere end 100.000 partnere og over 50 millioner brugere på globalt plan. Uden dem, ingen impact. Så anerkendelsen kan i høj grad tillægges deres indsats.
Too Good To Go app’en kan hentes her: Android | iOS.
Også Mærsk og Ørsted er at finde på listen. Mærsk i kategorien Titans, og Ørsted i kategorien Leaders. Mærsk roses for at ville nedbringe CO2 fra shipping via alternative brændstoffer. Ørsted får ros for sin ledende rolle inden for vindmøller.
Hele listen kan læses her.