ElbilerTophistorie

Udgifter til dæk kommer bag på elbilejere

Med elbilen kan udgifter til dæk stige med helt op til 75-100 procent. En omkostning, de færreste nyslåede elbilejere er klar over.

De lavere driftsomkostninger er en af årsagerne til, at mange danskere har valgt at skifte fossilbilen ud med en elbil. Men på et punkt er omkostninger til elbilen større, nemlig dækkene. En ny beregning fra værkstedskæden Euromaster viser, at udgifter til dæk hurtigt kan blive fordoblet, når man kører elbil.

For ikke alene er der mere slid på elbilens dæk. Dækkene er typisk også væsentlig dyrere, da de ofte er fysisk større end på fossilbilerne.

 

– Vores regnestykker viser en stor prisforskel på at udstyre en Tesla Model Y og en VW Passat med nye vinterhjul. Den er nemt på mere end 9.000 kroner, afhængig af dæk- og fælgvalg. Det skyldes, at elbiler ofte kommer med store hjuldimensioner fra fabrikken, og det øger prisen for at have både sommer- og vinterhjul, siger Thomas Harbo, direktør i Euromaster.

Tyve procent mere slid

Samtidig betyder øget dækslid, at de skal skiftes oftere. Interne test hos dækproducenten Michelin har vist, at elbiler, på grund af højere vægt og langt flere motorkræfter, slider dækkene mere end 20 procent hurtigere end fossilbiler. Det betyder, ifølge Michelin, at elbilens dæk gennemsnitligt skal udskiftes et år tidligere.

 

– Rigtig mange bliver overraskede, når de står over for store, uventede udgifter til dæk, der kan løbe op i adskillige tusinde kroner, advarer Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.

For at illustrere forskellen i levetid har Euromaster også set på, hvad en 20 procent kortere levetid betyder med udgangspunkt i levetidsdata fra FDM’s Vinterdæktest 2023

Her viser tallene, at den forventede levetid for et af testens mest holdbare dæk, Michelin Alpin 6, på en elbil går fra 53.300 km til 42.640 km. Et Continental WinterContact TS 870 går fra 41.700 km til 33.360 km, mens Bridgestone Blizzak LM005, der har testens korteste levetid, skal udskiftes efter 27.840 km mod 34.800 km på en fossilbil. 

 

Konkrete beregninger

Euromaster har lavet to konkrete beregninger på dækudgifterne til elbiler kontra fossilbiler. Ud over sammenlingingen mellem Tesla Model Y og Volkswagen Passat har de også set på Model 3 kontra en Peugeot 2008.

Prissammenligningen forudsætter, at elbilisten vælger to hjulsæt, der hver matcher årstiden. Det gør cirka 75 procent af bilejerne i dag, viser tal fra Dækbranchen. 

ModelDækTPMS & monteringMiljøafgiftMonteringspakkePris i alt
Tesla Model Y4 x Pirelli Winter Sottozero 3
i størrelsen 255/45 R19
4 x TPMS ventil + montering
Pris11.199 kr.2.98660 kr.1.069 kr.15.314 kr.
VW Passat 3D 2,5 TDI4 x Michelin Alpin 6
i størrelsen 215/55 R17
TPMS er indbygget.
Pris6.649 kr.60 kr.1069 kr.7.778 kr.
Baseret på standardhjulstørrelse til Model Y.
ModelDækTPMS & monteringMiljøafgiftMonteringspakkePris i alt
Tesla Model 34 x Pirelli Winter Sottozero 3
i størrelsen 235/45 R18
4 x TPMS ventil + montering
Pris9.319 kr.2.98660 kr.1.069 kr.13.434 kr.
Peugeot 20084 x Michelin Alpin 6
i størrelsen 215/55 R16
TPMS er indbygget.
Pris4.339 kr.60 kr.1069 kr.5.468 kr.
Baseret på standardhjulstørrelse til Model 3.

 

Relaterede artikler

Back to top button

Vi lever af annoncer

Hejsa kære læser. Vi kan se, at du bruger en Adblocker. Det er vi superkede af. Som et lille medie er vi afhængige af annoncekroner for at kunne levere gratis indhold til dig. Vi vil derfor bede dig om at lukke for din AdBlocker eller i det mindste give vores site lov til at vise bannere, hvis du gerne vil læse vores indhold. Med venlig hilsen iNPUT.