Det er ingen overraskelse af spiludvikleren Valve er med på virtual reality-bølgen, de har trods alt udviklet VR-systemet Vive sammen med HTC, men ud over et eksperimentalt minispil The Lab, har Valve ikke lavet indhold til VR.
Valve, der slog igennem med Half-Life, har ikke udgivet et stort spil siden Free to play-spillet DOTA 2 for mere end tre år siden. Og deres sidste 3D-spil med en historie var Portal 2 fra 2011. Fans af Valve har ventet så længe på Half-Life 3 (2’eren kom i 2004 efterfulgt af et par små ekstra episoder), at det er blevet en stående joke – og ingen ved, om der overhovedet kommer en 3’er. Valve har høstet fremragende anmeldelser og store salg på spil som Half-Life, Portal og Team Fortress 2, men har i de seneste år mest helliget sig til at udvikle deres virtuelle spilbutik Steam samt hardwareudvikling – så for fans af spiludvikleren Valve er dette også fremragende nyt. Spørgsmålet er, om det er fremragende nok til at forsvare investeringen i virtual reality-briller og andet udstyr.
Virtual reality er en begrænset succes
Men nu har Valves øverste chef Gabe Newell udtalt til journalister ved et pressemøde i Valves hovedsæde i Seattle, at de arbejder på tre VR-spil. Og Newell understregede, at der ikke ville være tale om minispil eller VR-oplevelser, men tre fuld længde-spil. Yderligere detaljer ville han ikke give, andet end af spillene bliver udviklet i Valves egen 3D-engine Source 2 og i Unity.
Der findes ikke officielle salgstal, men ifølge rapporter fra analysefirmaer som SuperData, så går det langsomt med salget af virtual reality-enheder. Den bedst sælgende er Sonys PlayStation VR med 745.000 enheder, efterfulgt af Valve og HTCs Vive med 420.000 og med Facebooks Oculus Rift på en sidsteplads med 355.000 enheder. Men flere udviklere som f.eks. Lenovo er også på vej med VR-briller.
Flere spil og lavere priser på VR
Et af problemerne med VR er, at enhederne er dyre (Vive og Oculus koster næsten lige så meget som en pc, der har kræfter nok til at køre dem), og at der ikke findes mange spil til dem – og problemet med at udvikle nye store spil til VR er, at der ikke er solgt så mange enheder. Ifølge Gabe Newell vil nye gode spil forhåbentlig kunne gøre VR-brillerne mere attraktive for kunderne, hvilket vil føre til øget konkurrence og forhåbentlig lavere priser.
”Selv hvis vi sænkede priserne med 80% lige nu, så er der ikke overbevisende grunde til at tilbringe 20 timer om dagen i VR. Når du først har noget, der får millioner til at tale begejstret om VR, så kan vi snakke om at sænke omkostningerne,” udtaler Gabe Newell til Ars Technica.
De nuværende VR-briller lider alle under lav grafikopløsning. Men Gabe Newell spår, at de enheder, der kommer på markedet i 1018-19 vil have bedre opløsning end nogen anden display-teknologi.