Mange har troet, at elbiler, med deres næsten lydløse kørsel, udgør en større fare for fodgængere og cyklister. Men en ny undersøgelse fra Vejdirektoratet punkterer denne myte og fastslår, at elbiler ikke er mere farlige i trafikken end traditionelle benzin- og dieselbiler.
Analysen, der bygger på politiets registrerede trafikulykker fra 2019 til 2023, viser, at elbiler og plug-in hybridbiler var involveret i omtrent fem procent af alle ulykker med fodgængere. Det svarer nogenlunde til deres andel af bilparken i samme periode, hvilket betyder, at der ikke er tegn på en øget risiko ved elbilernes udbredelse.
Elbiler er ikke mere farlige for cyklister
Ikke nok med, at elbiler ikke udgør en større risiko for fodgængere, så tyder undersøgelsen heller ikke på, at de er overrepræsenterede i ulykker med cyklister. Faktisk er der en tendens til, at elbiler er involveret i færre cykelulykker end deres benzin- og dieseldrevne modstykker.
Vejdirektoratet peger på, at elbiler generelt er nyere og ofte udstyret med moderne sikkerhedssystemer såsom automatisk nødbremsning og avancerede sensorer, der kan hjælpe med at undgå ulykker. Dette kan være en af forklaringerne på de positive resultater.
Unge førere spiller en mindre rolle
En anden interessant konklusion fra undersøgelsen er, at yngre bilister, som generelt har en højere ulykkesrisiko, er involveret i færre ulykker med elbiler end med konventionelle biler. Det skyldes sandsynligvis, at elbiler stadig er relativt dyre, hvilket betyder, at de typisk købes af ældre, mere erfarne bilister. Med faldende priser kan denne tendens dog ændre sig i fremtiden.
En anden myte, som undersøgelsen tager livet af, er idéen om, at elbilernes tungere vægt gør dem mere tilbøjelige til at være involveret i ulykker under glatte eller våde forhold. De danske ulykkestal viser ingen tegn på, at elbiler oftere havner i eneulykker eller mister kontrollen i dårligt vejr.
Adfærden bag rattet er afgørende
Selvom elbiler kan være teknologisk avancerede, viser Vejdirektoratets analyse, at det stadig er bilisternes adfærd, der er den primære årsag til trafikulykker.
„Hovedparten af de ulykker, der sker i trafikken, skyldes i høj grad vores adfærd; at vi for eksempel bliver uopmærksomme eller glemmer at orientere os. Vejdirektoratets undersøgelse viser, at dette ikke ændrer sig, bare fordi vi nu lader bilerne op frem for at tanke dem,‟ siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Samlet set giver undersøgelsen et klart svar: Elbiler udgør ikke en øget risiko i trafikken. Tværtimod kan deres avancerede sikkerhedssystemer være med til at gøre vejene sikrere for alle trafikanter.
Læs mere om undersøgelsen på: Ulykker med el- og plug-in hybridbiler.