Siden Vejdirektoratet i december opsagde kontrakten med Clever på grund af misligholdelse, har der været søgt efter andre operatører til at drive ladeparkerne Lillebælt Nord og Syd. Nu er de fundet. Fra sommeren 2024 vil elbilisterne kunne lade strøm fra E:on Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og Ewii’s ladestandere på de to ladeparker.
Der er i øjeblikket 16 ladepladser i drift på hver af ladeparkerne. De resterende 14 ladepladser var sat til at åbne i 2025, men i genudbuddet har Vejdirektoratet åbnet op for, at ladeopratørene selv må vurdere, hvornår de sidste ladepladser skal åbne. Dog senest i midten af 2026.
Vejdirektoratet ophævede kontrakten med Clever i slutningen af 2023. Clever har drevet de to ladeparker midlertidigt og vil fortsætte med dette, indtil de nye ladeoperatører er på plads.
Øget konkurrence
Det er politisk besluttet, at der fremover skal være minimum to ladeoperatører på statslige ladeparker, hvor der er mere end 16 ladepladser. Kravet skal være med til at øge konkurrencen.
”Udbuddet af ladeparkerne er denne gang blevet opdelt i fire delaftaler, så flere operatører har kunnet byde ind på, og dermed også vinde, opgaven. E:on Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og Ewii endte med at løbe med sejren, og vi glæder os til det kommende samarbejde,” siger projektleder Jesper Kaae fra Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet sendte driften af de to ladeparker i udbud i begyndelsen af februar 2024. Der er i alt 10 ladeoperatører, der har budt på opgaven med at sætte ladestandere op i ladeparkerne på Lillebælt Syd og Lillebælt Nord. Ladeparkerne er etableret med midler fra Infrastrukturplan 2035.
Læs også: [Opdateret] Clever fyret af Vejdirektoratet.