Traditionelt er det ikke superbiler, man associerer med 3D-print. Men det gjorde Kevin Czinger fra firmaet Divergent Microfactories, der har skabt verdens første 3D-printede superbil. Og det er ikke bare for sjov; Czinger fortæller, at The Blade, som bilen hedder, er bedre for miljøet end traditionelle biler. Ved at bruge 3D-print kan man nemlig reducere både forurening, materialer og omkostningerne dramatisk, hævder han.
Divergent siger, at de har reduceret vægten på chassiset med hele 90 procent, sammenlignet med en konventionel fabriksbil. Materialet er nemlig kulfiber i stedet for stål og aluminium.
Faktisk vejer The Blade bare 700 kilo – en Volkswagen Up vejer lidt mere end 800 kilo. Men den har en 700-hestekræfters motor, der er i stand til at køre på både komprimeret naturgas og benzin. Og så kan den som sagt accelerere fra 0 til 100 på bare to sekunder.
“Samfundet er blevet mere bevidst om vigtigheden af renere og grønnere biler, og der er kommet flere af dem på vejene. Problemet er, at det stadig ikke er miljøvenligt at fremstille dem,” siger Kevin Czinger.
“Vi har fundet en måde at producere biler med et radikalt mindre ressourceforbrug og langt mindre forurening ved fremstilling,” siger han.
Divergent Microfactories har planer om at producere og sælge en begrænset mængde superbiler i deres egen fabrik. Målet er at opfordre andre til at starte såkaldte mikrofabrikker, der kan 3D-printe køretøjer og holde kloden lidt grønnere.
Se i videoen ovenfor hvordan The Blade blev produceret.