Mens DSB stadig knokler på at mindske partikelforureningen fra de gamle ME-lokomotiver, der stadig kører på de danske togskinner, er de i fuld gang med at lancere en noget mere miljøvenlig løsning i Tyskland.
Det var en vaskeægte verdenspremiere, da verdens første hydrogendrevne tog rullede ind på perronen i den lille tyske by Bremervörde, der ligger vest for Hamborg. Toget drives nemlig af brændselsceller, der producerer elektricitet ved at kombinere hydrogen og oxygen. Overskydende energi oplageres i batterier til senere brug.
To af de nye miljøvenlige togsæt er sat i drift på en knapt 100 kilometer lang strækning mellem Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude, hvor de afløser de traditionelle gamle dieseldrevene togsæt.
Et billede fra togets jomfrutur (foto: René Frampe). Brinttoget, Coradia iLint, er bygget af det franske firma Alstom. Brintmotorerne kan opnå en tophastighed på 140 kilometer i timen og kan køre omkring 1.000 kilometer på en tankfuld hydrogen.
– Coradia iLint indleder en ny æra i emissionsfri jernbanetransport. Den er en innovation, der er resultatet af et fransk-tysk samarbejde, der eksemplificerer samarbejdet over grænser, siger Henri Poupart-Lafarge, der er administrerende direktør for Alstom i en pressemeddelelse .
Udleder kun vand og damp Alstom skal levere yderligere 14 brinttogsæt til tyske skinner i 2021, hvor der også er opført yderligere optankningsfasciliteter til togene. I øjeblikket kan togene kun genfyldes med brint på stationen i Bremervörde.
Brinttogene er dyrere at producere end traditionelle dieseltog. Til gengæld er de biligere i drift og – mere væsentligt – de udleder udelukkende damp pg vand i naturen.
De nye brinttog forventes også at blive sat på skinnerne i Frankrig i 2022.
DSB kører stadig med enkelte af de dieseldrevne ME-lokomotiver. Først i 2021 forventer DSB at det første ellokomotiv skal være i drift. Herefter vil de gamle ME-lokomotiver efter planen løbende blive udskiftet.