Onsdag aften har Volkswagen præsenteret sit bud på et elektrisk folkevognsrugbrød. ID.Buzz er skåret efter samme skabelon som den ikoniske VW Type 2 og har endda beholdt de samme proportioner som forgængeren. Og så er det den af ID-modellerne, der får den højeste ladeeffekt.
Tyskerne havde sat alle sejl under præsentationen, hvor selveste Ewan “Obi-Wan Kenobi” McGregor hjalp med. Han har angiveligt et nært forhold til netop Type 2 og glæder sig, naturligvis, til at prøve efterfølgeren, når den kommer på vejene til efteråret.
Mange af detaljerne om ID.Buzz er allerede rapporteret, men det lykkes VW at holde flere ting hemmelige. Blandt andet bilens nøjagtige bestykning. Dem fik vi at vide i aften.
Hurtigere opladning De første udgaver leveres med et batteri på 82 kWh; altså det største som fås i de øvrige ID-modeller. Det kan lades op med 11 kW AC i hjemmeladeren, men kan lynlades med top til hele 170 kW DC, hvilket er den hidtil højeste ladekapacitet på en MEB-baseret elbil.
Volkswagen fortæller, at den teoretisk kan lades fra 5-80 procent på 29 minutter. Hvad de underligt nok ikke fortæller, er rækkevidden. Måske ventes der fortsat på tal fra WLTP? Eller marketingsfolkene vil gemme dem til en anden runde?
Det kunne også oplyses, at Volkswagen ID.Buzz fra fødslen kan benytte Plug & Charge -teknologien, der gør det mulig at lade op uden brik . Altså hos ladeoperatøren Ionity, naturligvis.
ID.Buzz er, som de øvrige ID-modeller, baghjulstrukken og motoren leverer 150 kW, hvilket svarer til 204 hestekræfter.
Instrumenteringen er identisk med ID.3 og 4. Helt CO2-neutral Volkswagen kunne også fortælle, at ID.Buzz bliver den første komplet CO2-neutrale bil fra fabrikanten. Det gælder både produktionen af bilen og selve batteriet lover VW-folkene.
Som vi tidligere har nævnt, er kabinen også fremstillet helt uden læder . I stedet er der brugt tekstil og genbrudsplast.
ID.Buzz kommer som nævnt på vejene til efteråret. Men allerede i løbet af maj måned vil man i visse europæiske lande kunne forudbestille bilen. Det vides ikke hvornår vi danskere får lov. Prisen må vi også vente med, men rygterne siger, at den starter ved omkring 450.000 danske kroner.
Desuden … ID.Buzz vil understøtte V2L, så du kan tilslutte eksempelvis kaffemaskiner og andre enheder. Bilen har plads til fem passagerer og 1.121 liter bagage (2.205 liter med sæderne nede). Længde: 4.712 mm. Akselafstand 2.988 mm. I 2023 introduceres ID.Buzz også i en version med en forlænget akselafstand. Drejningsmoment på 310 Nm. Trækevne: 1.000 kg. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 145 km/t. Den danske introduktion forventes at blive til oktober. Her er flere billeder. Klik for større …