Her er den så; den endelige udgave af Toyotas første dedikerede elbil, Toyota bZ4X. Det er en SUV i mellemklassen, der fra grunden er udviklet og bygget udelukkende som ren elbil. Den første, der bærer Toyota-logoet, men ikke den sidste. Den er nemlig blot den første af 15 nye elbiler fra Toyota frem mod 2025 – heriblandt syv dedikerede elbiler under det nye Toyota bZ-brand.
Det er også den første, der er baseret på Toyotas helt nye modulære elbils-platform, e-TNGA, der udviklet i samarbejde med Subaru. Konceptudgaven af bZ4X blev vist frem i april måned , men denne gang er det altså the real deal – den model, der går i produktion. Toyota bZ4X vises første gang frem fysisk i Europa i starten af december og ventes at blive introduceret i Danmark i midten af 2022.
Sammenlignet med Toyota RAV4, er Toyotas nye elbil, 85 mm lavere med en 50 mm lavere placeret motorhjelm. Den har kortere udhæng og en akselafstand, der er 160 mm længere end akselafstanden på RAV4, hvilket skal give ekstra god benplads til alle i kabinen.
“Bilens skarpe og kraftfulde udvendige design fortil kan minde om udseendet på en hammerhaj,” skriver Toyota i pressematerialet.
Toyota bZ4X er baseret på Toyotas nye e-TNGA-platform. Forhjuls- og firehjulstræk Den nye bZ4X kan fås med forhjulstræk eller firehjulstræk. Den elektriske drivlinje byder i den forhjulstrukne udgave på en 150 kW elmotor, der yder 204 hestekræfter med et drejningsmoment på 265 Nm. Det accellerer den store SUV fra 0 til 100 km/t. på 8,4 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 160 km/t.
Den firehjulstrukne udgave af bZ4X med to separate 80 kW elmotorer på for- og bagakslen har en samlet systemydelse på 218 hestekræfter og et drejningsmoment på 336 Nm, hvilket giver en acceleration fra 0 til 100 km/t. på 7,7 sekunder. Alle tallene er foreløbige, da bilen fortsat venter på den endelige typegodkendelse.
Rækkevidde på over 450 k ilometer Den vandkølede batteripakke i Toyota bZ4X har en kapacitet på 71,4 kWh, hvilket forventes at give bilen en WLTP-rækkevidde på over 450 kilometer. Den præcise rækkevidde offentliggøres, så snart bilen er endelig typegodkendt.
Bilen har indbygget varmepumpe som standard, hvilket er godt nyt til vores breddegrader, da kulde kan spille en rolle på batteriets ydeevne.
Hjemme i garagen kan batteriet oplades via den tre-fasede 11 kW oplader og ved lynopladere ude i verden kan man lade med op til 150 kW. Det giver, ifølge Toyota, 0 til 80 procent på 30 minutter.
Den primære opladning foregår naturligvis med ladestik, men det er også muligt at vælge bZ4X med et indbygget solcelletag, der bidrager til opladningen af bilen både under kørslen, og når den holder parkeret. Toyota oplyser, at solcelletaget samlet set kan give op til 1.800 km ekstra kørsel på ren el om året.
Toyota garanterer i øvrigt, at batteriet efter hele 10 års brug eller 240.000 km’s kørsel – alt efter, hvad der kommer først – som minimum stadig har 90 procent af sin oprindelige kapacitet til rådighed.
Særligt udformet rat Den nye bZ4X bliver den første Toyota, der tilbyder et særligt udformet rat, der mest af alt minder om roret i et fly. Rattet byder på et såkaldt ”steer-by-wire”-system. Det er en teknologi, der skal give føreren bedre kontrol over bilen, og som fjerner forstyrrelser i rattet fra eksempelvis ujævnheder i vejen eller i forbindelse med nedbremsning, da rattet ikke er mekanisk forbundet med hjulene.
Rattets udformning bidrager desuden til, at føreren ikke behøver at løfte hænderne fra rattet for at dreje, og skal gøre køreoplevelsen endnu sjovere. Det vil dog først være muligt at tilvælge rattet på et senere tidspunkt.
Ankommer sent til festen … Toyota har ikke ligefrem trådt speederen i bunden, når det kommer til elbiler. Slet ikke i Europa. Godt nok lancerede de de tre første elbiler i 2020 i Kina i form af Toyota C-HR EV og Toyota IZOA. Men de eneste Toyota-elbiler, vi har kunnet købe herhjemme, er den elektriske varebil (og personbil/minibus) Toyota Proace Electric og Toyota Proace Verso Electric. Den første dedikerede elbil er altså Toyota bZ4X.
Det skal dog nævnes, at de under luksusbrandt Lexus har udsendt Lexus UX 300e – den er også kommet på markedet herhjemme.
Med bZ4X ser det ud til, at den japanske gigant endelig begynder at røre på sig.