Mere end to år efter det oprindeligt var planlagt, skifter vi fra den gamle e-Boks løsning til den nye Digital Post løsning. Digitaliseringsstyrelsen fortæller, at det kommer til at ske den 21. marts 2022. Efter skiftet vil borgere og organisationer fremover modtage dokumenter fra Digital Post i stedet for e-Boks.
“I samarbejde med vigtige interessenter i staten, regionerne og kommunerne samt leverandører til det nye Digital Post har Digitaliseringsstyrelsen nu fastsat den 21. marts 2022 som lanceringsdagen, hvor hele Danmark overgår fra den eksisterende løsning fra offentlige myndigheder til det nye Digital Post,” skriver styrelsen.
Egentlig skulle overgangen være sket allerede i august måned. Det blev dog udskudt allerede januar 2021 med slut-november som nyt mål. Corona fik skylden. Den forværrede Corona-situation i november fik også skylden for den seneste udsættelse fra november til marts.
“Frem mod den nye lanceringsdato fokuseres på at sikre driftssikkerheden og teste de forskellige systemer hos de enkelte myndigheder, herunder særligt sundhedsmyndighederne,” skriver Digitaliseringsstyrelsen.
Med det nye løsning har borgere og virksomheder fortsat kun én postkasse fra det offentlige, men posten fra det offentlige kan tilgås via flere platforme: borger.dk, Virk, den nye app samt e-Boks og mit.dk.
Flere end 4,5 mio. borgere, 800.000 virksomheder og 600 myndigheder benytter Digital Post.