Manglende lademuligheder får stadig mange danskere til at tøve med at skifte til batteribil. Selv om bilisterne for alvor begyndt at tage de grønne biler til sig. I oktober måned udgjorde batteribiler således hele 43 procent af det samlede bilsalg – 17 procent elbiler og 26 procent plug-in-hybrider. Men der er stadig lang vej, før batteribilerne udgør hovedparten af vejtransporten.
Ifølge en ny befolkningsundersøgelse fra Tekniq Arbejdsgiverne og YouGov tøver næsten halvdelen af danskerne med at anskaffe sig en elbil. Således svarer 45 procent af deltagerne, at de slet ikke eller kun i mindre grad overvejer at investere i el- eller hybridbil.
– Det understreger behovet for, at lette overgangen fra benzin og diesel til elbiler, vurderer Troels Hartung. Han er chefkonsulent hos Tekniq Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.
Bremses af pris og opladning Ifølge deltagerne i undersøgelsen er der primært tre barrierer for deres lyst til at anskaffe en elbil. Halvdelen mener, at bilerne er for dyre, 45 procent mener ikke, at bilernes rækkevidde er tilstrækkelig. 42 procent mener at der for få lademuligheder.
– Rækkevidden på mange elbiler er allerede fornuftig, og udviklingen skal nok sørge for, at den bliver endnu bedre. Men én ting er batterikapaciteten, noget andet er opladningsmulighederne, når man er væk hjemmefra. Der er behov for, at man politisk går væsentligt mere struktureret til værks, så vi undgår sorte huller på opladningslandkortet. Vi bør have både en national plan og lokale strategier for, hvordan man får etableret ikke bare en offentlig ladeinfrastruktur, men også får understøttet den semi-offentlige ladeinfrastruktur i forbindelse med fx indkøb, kulturtilbud og større arbejdspladser, siger Troels Hartung.
Det er naturligvis ikke første gang, danskernes angst for manglende opladere er oppe at vende. I september viste en anden undersøgelse , at danskerne vælger plugin-hybrider frem for elbiler, fordi de er bekymrede for rækkevidden og manglen på opladere.
– Hvis ikke det sker, risikerer vi, at elbilernes øjeblikkelige opsving hurtigt taber pusten. Det understreges også af, at 54 procent af deltagerne i befolkningsundersøgelsen mener, at flere offentligt tilgængelige ladestandere i nogen eller højere grad ville styrke deres lyst til at købe en elbil, siger Troels Hartung, der naturligvis samtidig har en stor interesse i at få sine elektriker-medlemmer i arbejde.