Renault er i samtaler med eksterne partnere om at udvinde og genbruge lithium og andre metaller fra brugte elbilbatterier, skriver Reuters . Mens genbrug af bildele er ganske almindeligt, sigter Renault efter at være den første europæiske bilproducent til også at genbruge batterier i industriel skala.
“I Europa er der i øjeblikket ingen, der kan hævde at genbruge brugte batterier i et lukket kredsløb for at reproducere nikkel, kobolt og lithium til at lave nye batterier,” sagde Jean-Philippe Bahuaud, CEO for Renaults miljøenhed, ‘The Future Is Neutral’ (TFIN).
Renault er i fremskredne samtaler med potentielle partnere for at få det nye forretningsområde op at køre. Genbrug af batterier kan potentielt være en vej til billigere elbiler.
Ifølge Reuters tegner metallerne sig for så meget som 70 procent af et batteris omkostninger. Batterier repræsenterer til gengæld op til 40 procent af køretøjets omkostninger. Der er altså potentielt mange penge at spare.
Samtidig er der en geopolitisk fordel. De fleste af de metaller, der bruges i elbilbatterier, udvindes og forarbejdes uden for Europa, primært Kina, og der er voksende bekymring over regionens store afhængighed af netop Kina.
Sælges med 30 procent rabat Renault siger, at de vil stoppe produktionen af nye køretøjer på Flins-fabrikken vest for Paris, og i stedet skifte til produktion af delvist genbrugte bilkomponenter og renoverede biler.
Bahuaud siger til Reuters, at man forventer at producere 9.000 reparerede elbilbatterier i år, og at disse sælges med 30 procent rabat i forhold til nye produkter.
Læs også: Nye EU-regler stiller krav om genbrug af elbilbatterier .
Renault har i den grad vendt blikket indad mod Europa. Selskabets seneste elbil, Renault Scenic E-Tech bygges helt og aldeles i Frankrig med batterier, der er produceret i Polen.
Se vores første indtryk af Renault Scenic E-Tech.